Fortuna brengt PKC aan het wankelen

PKC/SWKGroep versloeg ook zaterdagmiddag het Delftse Fortuna/Delta Logistiek. Voor de achtste Korfbal Leaguewedstrijd op rij stapte de thuisploeg als winnaar van het veld. Maar zo overtuigend als het vaak bij de Papendrechters ging, ging het zaterdagmiddag zeker niet. En dat was ook de verdienste van Fortuna/Delta Logistiek, dat met lef en vooral veel strijd speelde. Heel even leek een stunt in de maak, maar na een 16-18 tussenstand, trok de koploper de wedstrijd alsnog naar zich toe en won het met een geflatteerde marge van vijf: 24-19.

Veel verrassingen aan de zijde van Fortuna/Delta Logistiek, niet alleen omdat Thomas Reijgersberg en Eva van der Zon aan de zijkant startten, voornamelijk door de vele wijzigingen in de vakken. Het eerste aanvalsvak van de Delftenaren bestond uit Marcel Segaar, Daan Preuninger, Claire van Oosten en Jessica Lokhorst. In het andere vak Sanne Alsem, Mirjam Maltha, Nik van der Steen en Joren van Nieuwenhuijzen.

PKC speelde zonder Danny den Dunnen, Olav van Wijngaarden was hersteld en ook Suzanne Struik verscheen weer binnen de lijnen. In de beginfase domineerde PKC aanvallend en liep het eenvoudig uit naar 5-2, maar de eenhandige 5-4 van Lokhorst deed Fortuna/Delta Logistiek beseffen dat het helemaal niet kansloos was zaterdagmiddag. De bezoekers dwongen PKC in een parket dat ze niet gewend waren. Korporaal had al aangegeven dat hij een lastige wedstrijd verwachtte en dat Fortuna/Delta Logistiek alleen kans zou houden als het zelf een hoog percentage zou schieten en bovendien PKC onder de 28 zou houden. Halverwege de wedstrijd bleek dat plan aardig te werken. De bezoekers schoten net als PKC een percentage van 20%, alleen kwam de thuisploeg tot meer pogingen. Ruststand: 11-9.

Na de pauze werd de wedstrijd nog feller en dat is een spel dat Fortuna/Delta Logistiek beter ligt dan het voornamelijk frivool spelende PKC. Nadat Van Wijngaarden voor de zoveelste keer de marge naar drie had vergroot, leken ook de spelers van Fortuna zich te gaan beseffen dat er echt wat te halen viel. Via Van der Steen en Preuninger werd het verschil teruggebracht naar één, waarna Alsem – die een sterke wedstrijd speelde – de gelijkmaker liet noteren. PKC-coach Detlef Elewaut besloot dat het tijd werd voor Danny den Dunnen. Hij wisselde Van Wijngaarden naar het andere vak, waar Johannis Schot het kind van de rekening werd. De voormalig speler van DeetosSnel had veel moeite met de reboundpower van Segaar. Aan Van Wijngaarden de taak om daar het verschil te maken.

Lokhorst zorgde enkele minuten later voor de eerste Delftse voorsprong met een raak afstandsschot, waarna Preuninger de marge zelfs naar twee mocht tillen. Kunst en Van Wijngaarden egaliseerden, waarna Preuninger een nieuwe voorsprong (18-19) voor Fortuna liet noteren. Fortuna/Delta Logistiek had op dat moment de kans om voor de grootste verrassing van dit Leagueseizoen te zorgen. Segaar dacht een vrije bal te krijgen, maar moest genoegen nemen met een spelhervatting. Op het moment dat scheidsrechter Peter van der Terp infloot, stuiterde Preuninger de bal, die werd onderschept door Kunst. Enkele seconden later schoot Danny den Dunnen onder goede druk de gelijkmaker binnen. PKC drong aan, kreeg een vrije bal, waar de warmlopende Thomas Reijgersberg het niet mee eens was. Zonder ernstige verwensingen, maar wel op een felle manier liet hij dat weten en daar was Van der Terp niet van gediend. Een gele kaart (resulterend in schorsing tegen LDODK/Rinsma Modeplein) volgde en hij stuurde de voormalig international terug naar de bank. Suzanne Struik liet de commotie links liggen en schoot onberispelijk de 20-19 binnen. Hoewel Fortuna/Delta Logistiek nog vijf minuten had om de gelijkmaker te produceren, kreeg het het niet meer voor elkaar. PKC bleef scoren, Fortuna/Delta Logistiek niet meer. De eindstand van 24-19 werd daardoor enigszins geflatteerd.

Toch zal Fortuna/Delta Logistiek vooral met vertrouwen terugkijken naar deze wedstrijd, waarin het driekwart wedstrijd mee kon met de huidige koploper. Mocht Fortuna/Delta Logistiek de play-offs halen, dan is de kans groot dat het daarin PKC treft. Zaterdag bewezen de bezoekers dat zij tegenstand kunnen bieden. Maar om die tegenstand te bieden, zal het echter eerst de play-offs moeten halen.