Fortuna in laatste thuiswedstrijd hard onderuit tegen DOS’46

Vorig jaar ontmoetten Fortuna/Delta Logistiek en DOS’46 elkaar ook in de slotfase van het seizoen, en toen mondde dat uit in een heerlijke wedstrijd met veel goals. Die vele goals waren nu slechts aan de kant van DOS’46 te noteren; de ploeg uit Nijeveen was Fortuna/Delta Logistiek op alle fronten de baas en stapte met een 21-33 overwinning van het veld.

In de laatste thuiswedstrijd van Cindy van Eijk had zij vier minuten nodig om voor het eerst de korf te vinden, en daarmee bracht ze Fortuna op een 3-1 voorsprong. Dit gebeurde in een openingsfase waarin de dames een hoofdrol opeisten. De 3-4 van Harjan Visscher was pas het eerste herendoelpunt.

Die Visscher was geposteerd tegenover Nik van der Steen. DOS’46 koos ervoor om met Visscher onder de paal te spelen en Leander Zwolle – tegen rebounder Marcel Segaar – voorin. De speler van Jong Oranje had in eerdere wedstrijden van het seizoen bewezen de scorende rol prima op zich te kunnen nemen, maar in Delft kwam Zwolle er in de eerste twaalf minuten maar mondjesmaat aan te pas.

Waar Joost Preuninger het er vooraf over had dat DOS’46 heel strak verdedigd zou worden door Fortuna, bleek dat in de praktijk iets anders. Fortuna maakte veel plaatsfouten, mede door de druk van DOS’46. Aan de andere kant was het juist de ploeg uit Nijeveen die wat makkelijker tot goed opgezette aanvallen kon komen. Dat betaalde zich ook uit, na de 3-1 van Fortuna was het de ploeg uit Nijeveen die de touwtjes in handen kreeg en 3-4 voorkwam. Op 6-6 was aanvoerder Jelmer Jonker degene die met zijn twee goals DOS’46 voor het eerst een beetje lucht gaf.

Die marge van twee werd in de laatste vijf minuten voor rust verdubbeld door Visscher en Zwolle. Daarmee drukte DOS’46 eindelijk door, want de ploeg uit Nijeveen leek in alle opzichten gretiger dan de thuisploeg. Gezien het wedstrijdbeeld was het namelijk niet de vraag óf DOS’46 zou doordrukken, maar wanneer. Typerend was de aanval na de 8-13 van Jelmer Jonker, zijn vierde al. Eerst miste Nik van der Steen een vrije doorloop, daarna volgde een heel lange aanval met veel schoten maar uiteindelijk geen goal. Eva van der Zon zou het verschil weer op vier brengen, zij was voor rust loepzuiver en maakte drie van de negen Delftse goals. Van der Zon, die de concurrentiestrijd met Michelle van Geffen gewonnen lijkt te hebben, had daar slechts vier pogingen voor nodig. Het antwoord van DOS’46 volgde meteen middels Kim Petersen, die geen druk kreeg van Mirjam Maltha. Werd ze aan het begin van de wedstrijd nog geblokt, nu kon Petersen vrij aanleggen en de marge weer op vijf brengen. Het leek zelfs zes doelpunten verschil te worden bij rust, maar met nog 3 seconden op de klok verdedigde Van der Steen goed genoeg om scheidsrechter Ronald Buis het doelpunt van Visscher af te laten keuren.

De 9-14 stand waarmee aan de tweede helft werd begonnen oogde dan misschien niet hoopvol, maar Fortuna kwam in de eerste helft tot meer kansen. Enige probleem was het percentage, waarbij vooral de mannen in gebreke bleven met drie doelpunten. Zou dat opgelost worden, dan kon het nog een interessante tweede helft worden. Meteen na rust bracht Leander Zwolle het verschil al op zes, meteen gevolgd door de 9-16 van Jelmer Jonker en de 9-17 van diezelfde Jonker. Oftewel, waar de Delftse mannen moeite hadden met het vinden van de korf waren het de Nijeveense mannen die de wedstrijd definitief beslisten.

Ard Korporaal en Joost Preuninger brachten A-juniore Sanne Alsem voor Mirjam Maltha, die met Cindy van Eijk van vak was geswitcht en in tegenstelling tot eerdere weken in het vak met Nik van der Steen en Marcel Segaar startte. DOS’46 kwam echter in een flow, en vijf minuten na rust was het al 9-18.  De enige die in het geweld van de Nijeveense mannen mee kon, was Eva van der Zon. Met haar vierde goal uit zes schoten tekende zij na zeven minuten voor de 10-19, nadat Fortuna al acht minuten de korf niet meer had weten te vinden. De laatste Delftse goal was een minuut voor rust gevallen en gemaakt door diezelfde Van der Zon.

DOS’46 was Fortuna simpelweg op alle fronten de baas. Het was met name uitblinker Jelmer Jonker die zijn stempel op de wedstrijd drukte. Waar hij de laatste weken moeite had met scoren en dramatische percentages noteerde, daar bleek in Delft niks meer van over. Met elf goals en een percentage boven de 30 procent, was hij de absolute man van de wedstrijd. Ondertussen waren Leander Zwolle – hij scoorde een onehander buzzerbeater – en Joren van Nieuwenhuijzen in de tweede helft ook wat meer losk gekomen. Een echte wedstrijd werd het natuurlijk nooit meer, daarvoor was het verschil bij rust eigenlijk al te groot. Geertje Hoesktra tekende voor de dertigste Nijeveense goal, even later gevolgd door de twintigste van Fortuna. Daniel Hulzebosch gunde Sven Jonker, Max Malestein, Lara Kreikamp en Samantha Schorn-Jonkman nog speeltijd en gaf diezelfde Sven Jonker even later een publiekswissel.

Dat was Cindy van Eijk ook gegund. De Delftse sterkhoudster nam afscheid met een benutte strafworp, om onder de begeleiding van het dweilorkest en een flinke hoeveelheid confetti afgelost te worden door Sanne Alsem. Een emotioneel afscheid voor Van Eijk, die wegens een knieblessure een punt achter haar carrière moet zetten. Dat er op zo’n manier afscheid genomen wordt zal pijn doen, maar doet niks af aan wat Van Eijk allemaal bereikt heeft in haar carrière. Bij DOS’46 liep alles op rolletjes, Fortuna speelde teveel tegen zichzelf en zal met een zevende of achtste plaats afscheid nemen van een moeilijk seizoen.