Fortuna/Delta Logistiek B1 boekt belangrijke zege op Achilles

Na de zaalcompetitie, waarin Fortuna/Delta Logistiek B1 in de laatste wedstrijd tegen Achilles de play-offs misliep, was er een lange periode tussen zaal en veld waarin we de tijd hadden om alle scherven weer te lijmen. We hebben een paar trainingen er vanaf gegooid en zijn leuke dingen gaan doen. Zo werd er in een lekker zonnetje een roeiclinic gevolgd bij Proteus Eretes op de dag dat we eigenlijk in Nijeveen de kwartfinale hadden moeten spelen. Maar bovenal was dit een mooie periode waarin we ons konden opladen voor de 2e helft van de veldcompetitie waarin het doel duidelijk was: sportieve revanche!!

Met 7 gespeeld 14 punten werd de veldcompetitie hervat. Vervolgens werden Oranje Wit B1 (15-14), KCC B1 (18-19) en Vriendenschaar B1 (13-18) aan de zegekar gebonden. Heel gemakkelijk ging het allemaal niet maar eigenlijk waren we in alle wedstrijden wel de betere ploeg maar bleef de afronding in delen van de wedstrijd onder de maat. Met name de overwinning op KCC B1 stemde tot tevredenheid. Deze ploeg staat weliswaar op het veld in de onderste regionen maar heeft het in de zaalcompetitie in een zware poule erg goed gedaan en gaat zeker nog punten halen tegen hoger geplaatste ploegen.

Met 10 gespeeld 20 punten begonnen we vandaag aan een zware serie wedstrijden met achtereenvolgens Achilles B1, PKC B1 en Die Haghe B1. Vandaag dus de wedstrijd tegen Achilles B1 dat ons in de laatste wedstrijd van de zaal nog pootje lichtte. Een betere motivatie voor revanche bestaat er niet. De trainers/coaches hoefden dan ook niet veel te doen om de ploeg op scherp te zetten. De oudste van het stel brabbelde nog wel iets over een vonkje en een vuurtje en dat hij hier met zijn vrouw voor het eerst op gedanst had. Maar goed, dat soort onsamenhangend geleuter vuurt hij wel vaker op de ploeg af en feitelijk was de boodschap alleen maar: we zijn beter dan Achilles en we gaan het laten zien ook!!

Bij de uitworp werd er van Achilles kant nog wel geroepen dat ze hetzelfde gingen doen als in de zaal, maar toen het 3 aanvallen later al 3-0 stond voor Fortuna was er van dat bravoure al niet heel veel meer over. Via 3-1 was er een mooie doorloopbal van Mark voor de 4-1 en daarna was er een korte periode dat de doelpunten wat moeilijker vielen. Gelukkig hadden we het verdedigend goed onder controle. Achilles produceerde voornamelijk 1 schots aanvallen en aangezien we nu voor de vierde keer deze competitie tegen hun speelden, waren alle trucballetjes inmiddels ook wel bekend. Jason heerste weer als vanouds in de rebound en het was wachten totdat we verder uit gingen lopen. Via een vrije bal van Yona (5-1) en een sluipschutter-treffer van Pien (6-1) was het eerste serieuze gaatje geslagen. Tot 7-3 kon Achilles nog in de buurt blijven maar in de laatste fase voor de rust ging het opeens snel.

Tweemaal Annick (9-3), Jason en Marit met korte kansen rond de korf (11-3) en tweemaal Kay (13-3). In deze fase werd Achilles helemaal zeeziek gespeeld. Reden voor de assistent-coach van Achilles om zich met de arbitrale leiding te bemoeien. En dat deed hij op een dusdanige wijze dat hij na twee keer geel mocht inrukken.
De rust werd bereikt met een 13-4 voorsprong.

In de rust alleen maar de nadruk gelegd op het feit dat we allemaal in onze functies moesten blijven spelen. Dan hebben wij altijd meerdere schoten in de aanval, gaan we goals maken maar bovenal…… we houden de bal weg bij Achilles. De focus waar we op hamerden in de rust was kort na de rust toch even weg, maar gelukkig werd ook de toegekende strafworp gemist. Tot 17-7 (mooie afstandstreffer van Jan) en 18-8 (Yona afstandschot) bleef er een geruststellende marge op het bord. Wel begon de productie in 1 vak te haperen waardoor Achilles een grotere afstraffing bespaard bleef. De uiteindelijke 20-11 eindstand (7-7 in de tweede helft) was even duidelijk als terecht. De punten zijn altijd lekker maar vooral de wijze waarop we in de 1e helft over meerdere schijven scoorden (iedereen stond aan het einde van de wedstrijd op het scoreformulier) en waarop we Achilles verdedigend in de tang hadden, stemden de coaches en teambegeleider tot tevredenheid.

Volgende week in Papendrecht kan het kampioenschap binnen gehaald worden. Maar door een fraai riant onderling resultaat ten opzichte van PKC (+ 7 goals) is zelfs een kleine nederlaag in Papendrecht geen drama. We gaan er natuurlijk vol voor om volgende week kampioen te worden en we hopen dat veel supporters naar Papendrecht afreizen. Het komt immers niet vaak voor dat een ploeg van Fortuna in Papendrecht kampioen kan worden…. En de tijd hoeft ook geen belemmering te zijn. We spelen om 09.30 uur. Dan hebben jullie nog wat aan de dag!!

Tot volgende week!!

Sven, Sem en Peter