Bridging Era’s: Damien Folkerts en Joost Preuninger als nieuw duo vanaf seizoen 24/25

Damien Folkerts en Joost Preuninger vormen met ingang van het seizoen 2024/2025 het nieuwe trainersduo van Fortuna 1. Na de aankondiging van het vertrek van Ard Korporaal is vanuit het bestuur, de technische commissie en een afvaardiging van de spelersgroep nagedacht over een nieuwe invulling van de technische staf.

Vertrouwen in Folkerts
Eén van de wensen vanuit de spelersgroep was het aanblijven van Folkerts. Zeven jaar geleden kwam Folkerts over van DeetosSnel en vormde sindsdien een succesvol duo met Ard Korporaal. Korporaal zal echter vanaf 15 april 2024 als nieuwe bondscoach van TeamNL Korfbal door het leven gaan. En dus betekende dat een scheiding van het duo. “Ik heb voor mezelf even de tijd genomen of ik door wilde gaan. Die beslissing heb ik vervolgens snel gemaakt en zeker nadat ook vanuit de spelersgroep dat vertrouwen kwam.” Jan-Jaap van Leusden, voorzitter van Fortuna, vult aan. “Vanuit dat vertrouwen en Damiens commitment zijn we vervolgens door gaan zoeken om de juiste persoon naast hem te vinden. En uiteraard had hij daar zelf ook zijn bijdrage in.”

Preuninger al snel op de radar
“We zijn een lijst met potentiële kandidaten op gaan stellen en al snel kwam de naam Joost naar voren. Een serieuze optie om naast Damien te zetten. Joost is een fantastische trainer en bovendien een echte Fortuna-man”, vervolgt Van Leusden. Waar Folkerts op aanvult. “Ik heb Joost gebeld en gevraagd of hij het wilde overwegen.” Preuninger: “Ik was direct enthousiast, maar ik moest er toch ook even over nadenken. Het moet wel te combineren zijn, dus thuis hebben we het er ook goed over gehad. Maar uiteindelijk wist ik dat ik hier echt voor kon en wilde gaan. En dus kijk ik enorm uit naar deze samenwerking. Om eerlijk te zijn, ik kan niet wachten. Ik ben, sinds ik het weet, er al dagelijks mee bezig.”

Bouwen aan de toekomst
Met de samenwerking tussen Joost Preuninger en Damien Folkerts komen twee tijdperken samen. Preuninger vormde jarenlang een duo met Korporaal en behaalde in 2013 de finale in Rotterdam Ahoy. In 2017 nam Folkerts het stokje over van eerstgenoemde en werd er voortgebouwd op de eerste successen. “Met Ard zijn we door gaan bouwen op wat Joost en Ard in die tijd al hadden neergezet. Waarbij we weer nieuwe dingen hebben toegevoegd. We zijn onder andere veel meer datagedreven naar topkorfbal gaan kijken”, deelt Folkerts. Waar Preuninger op aanvult: “En dat gaan we in deze nieuwe samenwerking ook doen. We gaan voortbouwen op wat deze mannen in de afgelopen zeven jaar hebben neergezet. En daar voegen we weer nieuwe elementen aan toe.”

Op naar een nieuwe gouden generatie
Als kind van de club, kent Preuninger de geschiedenis van Fortuna als geen ander. “Het is wel grappig, ik zat vannacht nog eens na te denken over de visie die Fortuna in 1957 op papier heeft gezet bij de oprichting. Punt één, we willen topkorfbal bedrijven. Het tweede punt; daarbij is ontwikkeling van groot belang. En onderdeel drie; laten we eerst zorgen dat we het verdedigend op orde hebben, voordat we aan aanvallen gaan denken. En dat zie je nu nog steeds terug. Folkerts: “En ook dat willen we volgend jaar blijven zien. We zijn weer aan het bouwen aan een nieuwe toekomst waar deze drie punten ook nadrukkelijk naar voren komen.” Preuninger: “Als je kijkt naar de geschiedenis van Fortuna, dan herhaalt deze zich eigenlijk altijd. In 1983 wordt Fortuna onder Theo van Zee voor het eerst landskampioen met haar eerste gouden generatie. In 1990 wordt Fortuna, met nog steeds Theo van Zee, weer kampioen van Nederland. In 2003 en 2004, onder Hans Heemskerk, pakken we twee keer achter elkaar de titel. En in 2019 en 2022 herhalen Korporaal en Folkerts de geschiedenis. En zo zie je dat Fortuna steeds weer bouwt aan een nieuwe gouden generatie. Aan Damien en mij om deze nieuwe gouden generatie vorm te gaan geven.”

De vereniging meenemen
Overigens moet dat wel met haar eigen karakter blijven gebeuren, vinden zowel Folkerts, Preuninger als Van Leusden. Laatstgenoemde zegt: “Dat is ook de reden dat we juist zo content zijn dat Joost deze uitdaging aangaat, want zoals ik al zei, hij is een fantastische trainer. Maar dus ook een echte Fortuna-man. En dat past in de plannen die we hebben als vereniging. We gaan voor de lange termijn en we willen de ingezette lijn continueren. Dat geeft rust en zorgt ervoor dat we ons kunnen richten op alle andere zaken die komen kijken bij topkorfbal bij een topvereniging.” Waar Folkerts vervolgens op inhaakt: “De vereniging is voor ons van groot belang. De selectie staat op zaterdag op het veld, maar zij kunnen dat niet zonder dat de vereniging erachter staat. En dat gaat natuurlijk over de supporters, maar minstens net zo belangrijk zijn al die vrijwilligers die al vanaf ‘s ochtends vroeg bezig zijn, zodat wij in zo’n fantastische omgeving onze wedstrijden mogen spelen.”