Mick Snel stopt op het hoogste podium

Vanavond heeft Mick aan de spelersgroep bekend gemaakt dat hij komend seizoen niet langer bij Fortuna/Delta Logistiek en in de Korfbal League zal korfballen.

Snel maakte vorig seizoen 2021/2022 na elf jaar bij TOP/LITTA de overstap naar Fortuna/Delta Logistiek, met als doel weer met plezier te korfballen en nog eens het beste uit zichzelf te halen, ervan uitgaande dat resultaat vanzelf volgt als je plezier hebt. Plezier en resultaat gingen zeker hand in hand, want zijn eerste seizoen bij Fortuna werd meteen bekroond met het landskampioenschap in de zaal. “Die titel halen is natuurlijk het mooiste wat er is. Je kan dan wel de favoriet zijn, maar om als gedoodverfde favoriet ook daadwerkelijk kampioen te worden is één van de moeilijkste dingen die er is en zeker niet altijd vanzelfsprekend. Wij hebben dat afgelopen seizoen als groep wel waargemaakt, en daar kijk ik met trots op terug.”

Toch heeft de huidige topscorer aller tijden van de Korfbal League, die vorige week zijn record nog eens heeft aangescherpt tot een nauwelijks te evenaren 1500 goals, nu besloten dat hij na dit seizoen zijn Korfbal League-schoenen aan de wilgen gaat hangen. “Toen ik anderhalf jaar geleden kwam, was de intentie dat ik voor minimaal 2-3 jaar dit avontuur zou aangaan. Mijn intentie lag ook echt bij die drie jaar. Maar het steeds op en neer rijden, het vele trainen en de wedstrijddagen begonnen hun tol te eisen. Op trainingsdagen rijd ik meestal meteen door uit mijn werk richting Delft, waardoor ik de hele dag en avond niet thuis ben, en de dag na de wedstrijd heb ik grotendeels nodig om te herstellen. Hierdoor komt er thuis enorm veel op de schouders van Jet terecht. Ook daar wil ik graag maximaal aanwezig zijn, en met alle verschillende ballen die ik momenteel moet hooghouden lukt dat niet genoeg.”

Met ontbrekend plezier heeft het in ieder geval niet te maken: “Het plezier in het korfbal op topniveau en bij Fortuna/Delta Logistiek ben ik zeker niet kwijt, dus ik weet nu al dat ik het volgend jaar enorm ga missen. We hebben dan ook nog naar manieren gezocht waarop ik toch nog een jaar kon voortzetten, maar de enige optie hiervoor zou zijn om minder te gaan werken. Dat is niet verenigbaar met onze doelen als gezin voor de komende tijd, dus is dat voor mij geen optie. Daarom heb ik besloten dat dit mijn laatste Korfbal League-jaar is.”

Mick startte zijn korfbalcarrière bij het Amsterdamse AW.DTV, waar zijn vader, moeder en oudere broer toen al speelden. In de A1 werd hij nog landskampioen met AW.DTV, maar in 2010 stapte hij over naar TOP Sassenheim. Daar groeide hij uit tot een van de beste spelers van de Korfbal League aller tijden. Met TOP won Mick 5 zaalkorfbaltitels, 2 veldtitels, 5 Europacups en 1 Supercup. Ook met Oranje pakte Snel de nodige prijzen: goud op 2 WK’s, 3 EK’s en 2 World Games. Afgelopen seizoen werd daar dus nog een zaalkorfbaltitel aan toegevoegd met Fortuna/Delta Logistiek.

Een zeer mooi palmares, en de hoop van Mick is om daar dit seizoen nog een laatste succes aan toe te voegen: “Voor mij verandert er in principe niets voor dit seizoen. Ik wil altijd het hoogst haalbare halen en de komende weken staan voor onze ploeg in het teken van alles uit het seizoen halen wat eruit te halen valt. We willen natuurlijk die play-offs halen en daar richten we ons nu volledig op. Ik zie de komende vier wedstrijden in de reguliere competitie dan ook als vier finales op zich, waar we nog drie finales aan vast kunnen plakken. Dus hopelijk sluiten we dit zaalseizoen af met nog 7 à 8 finales.”

Wat dit betekent voor de toekomst? “Ik ga het korfballen bij Fortuna erg missen, maar voor Fortuna gaat het schip uiteindelijk gewoon verder. Ze hebben een mooie, talentvolle jeugd staan en zijn heel vooruitstrevend. Dat vind ik het mooie aan de vereniging: ze zijn altijd bezig met hoe ze nog beter vooruit kunnen. Ik heb het dan ook nu bekendgemaakt om ervoor te zorgen dat Fortuna alvast naar de toekomst kan kijken. Voor mezelf ben ik nog niet bezig met de verdere toekomst: ik wil eerst de rest van dit seizoen nog het maximale uit mezelf halen en daarin draait voor mij alles om het teambelang. Gewoon tot het einde van het veldseizoen blijven knallen dus.”

Coaches Ard en Damien vinden het uiteraard enorm jammer, maar respecteren zijn besluit: “We vinden het echt heel jammer dat Mick stopt! Buiten het feit dat het een enorm fijne kerel in de groep is, is het ook een echte aanjager op de trainingen en een fijne sparringpartner voor de coaches. En natuurlijk een gigant binnen de lijnen. We zijn heel blij dat we Mick 2 seizoenen bij Fortuna hebben gehad en respecteren zijn besluit om een stapje terug te doen.”

Kom Mick de komende weken nog op het hoogste niveau bewonderen en schreeuw de selectie naar die play-offs toe! Het programma voor de komende weken is:

• Zondag 5 maart thuis tegen Blauw-Wit (A)
  • Zaterdag 11 maart uit tegen DVO/Transus (je kunt je nog opgeven voor de kwibus)
  • Zondag 19 maart thuis tegen KZ/Thermo4U
  • Zaterdag 25 maart uit tegen LDODK/RinsmaModeplein