Fortuna verslaat Avanti met jubilerende Maltha

Fortuna/Delta Logistiek heeft gedaan wat het moest doen, met oog op de naderende Korfbal League-ontknoping. In eigen huis versloeg ze Avanti/Flexcom relatief eenvoudig met 23-10. Het al gedegradeerde Avanti kon geen moment aanhaken bij de ploeg die nog in strijd is om een play-off-plek. Voor Fortuna staat volgende week de waarschijnlijk alles beslissende kraker met Blauw-Wit op het programma.

Zonder Sanne Alsem (enkelblessure) en met Claire van Oosten in de basis, stond de wedstrijd zaterdagavond voornamelijk in het teken van een andere Delftse dame. Mirjam Maltha startte en speelde daarmee haar 250e wedstrijd in de Korfbal League. De boomlange dame is al sinds de start van de Korfbal League een vaste waarde in de basisacht van Fortuna. Ze miste bijna geen wedstrijd. Sterker nog. Op 18 december 2016 moest ze voor het eerst verstek laten gaan. Vanaf 2005 speelde ze onafgebroken in de Korfbal League, zonder een wedstrijd te missen. Die zondagmiddag was ze te ziek om te spelen en zag ze vanaf de bank dat Fortuna met 26-27 won van AW.DTV.

Die andere routinier, Marcel Segaar, begon ook zaterdag weer vanaf de bank. Hij kampt al twee weken met een kuitblessure, maar lijkt op tijd fit voor de beslissende fase. Bij Avanti geen bijzonderheden. De Pijnackernaren degradeerden vorige week definitief, maar wilden het seizoen positief afsluiten. Een overwinning in de derby zou het mooist denkbare toetje zijn voor de promovendus. Opvallend was trouwens de Korfbal League-ervaring van de gehele selectie van de uitploeg. Met een totaal van 166 wedstrijden en 282 doelpunten halen ze gezamenlijk de cijfers van de twee Delftse ervaren krachten niet. Segaar: 234 wedstrijden en 727 doelpunten en Maltha: 249 wedstrijden en 393 doelpunten.

De bomvolle sporthal hoopte voornamelijk op een meer attractieve wedstrijd dan in Pijnacker. Toen kwam Fortuna na zeventien minuten pas tot haar eerste doelpunt, ook Avanti was destijds niet op schot, met slechts twee treffers. De uiteindelijke ruststand 5-6 sprak boekdelen. Die elf doelpunten waren zaterdag sneller gehaald. Al kwam dat niet door de bezoekers. Daan Preuninger opende met twee doelpunten de score, waarna Thomas Reijgersberg, Nik van der Steen en Joren van Nieuwenhuijzen zich ook het scorebord wisten te schieten. Avanti had het moeilijk, waardoor Erwin van der Putten besloot in te grijpen met een time-out. Hoewel Nikki van Trigt en Rick van den Blink (6-2) vrij vlot scoorden, resulteerde dat niet in een ander spelbeeld. Fortuna bouwde haar voorsprong gestaag uit en ging rusten met 13-3.

Ondanks de ruime achterstand en het naderende Korfbal League-einde bleef Avanti alles geven. Logisch, zeker gezien het feit dat er enkele honderden supporters vanuit Pijnacker naar Delft waren gekomen om hun selectie te steunen. Die sfeer en ambiance kon uiteindelijk niet voor het gewenste resultaat zorgen.

Fortuna, dat na de eerste helft al wist dat de overwinning binnen was, leek wat gas terug te nemen. Reijgersberg verliet het speelveld en Segaar kreeg de tweede helft de kans om zijn rentree te maken. Die luisterde hij direct op met een gemiste strafworpen. Zijn oud-ploeggenoot Rick van den Blink deed dat een minuut later ook nog eens dunnetjes over. De jubilerende Maltha wist ondertussen te scoren, maar zag daarna ook haar andere vakgenoot Nik van der Steen vanaf 2,5 meter missen.

Beide ploegen rouleerden veel met de heren, maar tot doelpunten leidde dat niet. Jordi van Zuidam wist zelfs helemaal niet tot scoren te komen zaterdagavond. De spits van Avanti ontliep de duels en was voornamelijk in de rebound te vinden. Daar waar hij normaal gesproken geacht wordt om zijn ploeg te voorzien van doelpunten. Een attractieve tweede helft werd er zeker niet, Fortuna was gewoon veel beter en had Avanti in de tang. Pas in de slotseconden van de wedstrijd wist David Post de tiende treffer voor de Pijnackernaren te noteren: 23-10.

Dankzij de overwinning van Fortuna op Avanti behoudt de Delftse ploeg haar vierde plek en zal volgende week moeten winnen van Blauw-Wit om haar play-off-ambities extra kracht bij te zetten. Sterker nog, een overwinning kan zelfs plaatsing betekenen, in de wetenschap dat LDODK/Rinsma Modeplein al op vrijdagavond op bezoek moet bij het reeds geplaatste PKC/SWKGroep. Avanti kijkt vooruit naar haar voorlopig laatste thuiswedstrijd in de Korfbal League. Zaterdag ontvangen zij KZ/Hiltex dat de laatste weken erg goed in vorm is.