Play off 1: Fortuna/Delta Logistiek A1 – Groen Geel A1: 20-19 De eindfase redt Fortuna

Op de dag dat Fortuna veel nieuwe Nederlandse Kampioenen rijker werd (gefeliciteerd D1 en C1) wist de A1 de eerste play off tegen Groen Geel te winnen. Ruim 40 minuten had Groen Geel het initiatief maar de kwaliteit van Fortuna die we dit seizoen (en eerdere seizoenen) al eerder zagen kwam ook deze zaterdag weer boven drijven. De A1 knokte door en wist het momentum hun kant op te krijgen. Groen Geel zakte de laatste dertien minuten weg, rondde niet meer af en dus ging het voor Fortuna van een 12-16 achterstand naar een 20-19 voorsprong. Deze 20-19 werd ondanks een onrustige slotfase niet meer weggegeven en dus staat de A1 in deze play offs met 1-0 voor.

Fortuna start de wedstrijd nog behoorlijk. Het eerste schot is meteen een goal en de eerste drie minuten gaat het gelijk op tot 2-2. Hierna gaat het initiatief geheel naar Groen Geel. Fortuna heeft het aanvallend lastig. Het is onrustig en daardoor onzorgvuldig en er wordt te weinig gelopen. Het spel wordt statisch en dus makkelijk te verdedigen en Groen Geel wint de meeste duels. Het scoreverloop maakt de A1 ook niet rustiger want Groen Geel loopt door een aantal prima doelpunten uit naar 2-5. Groen Geel houdt de voorsprong vast via tussenstanden van 4-6 en 5-7. De A1 blijft wat matjes spelen, het samenspel is minder en er worden soms vreemde (schot)keuzes gemaakt. Na de 5-7 valt Groen Geel qua scoren even stil en hier weet Fortuna uiteindelijk (ondanks twee gemiste stippen) toch van de profiteren. Ze sluiten aan bij 7-7. Wie dan denkt dat Fortuna het initiatief overneemt heeft het mis. Groen Geel vindt eindelijk de mand weer en via twee snelle goals achter elkaar loopt Fortuna na de 7-9 weer achter de feiten aan. Hierna gaat tot de rust de wedstrijd gelijk op en via 8-10 eindigt de eerste helft bij 9-11.

Er wordt gehoopt op een scherper Fortuna en in de eerste fase na rust lukt dit goed. De 10-11 valt snel en verdedigend zijn er meerdere goede verdedigende rebounds en steals. Aanvallend vallen de ballen echter niet en als dan de 10-12 valt zakt de A1 weer weg. Groen Geel speelt rustig en prima door en ze lopen uit naar 10-14, er zijn dan nog 16 minuten te spelen. Gelukkig voor Fortuna komt Groen Geel niet op vijf goals voorsprong want de A1 sluit via 11-14 en 12-15 enigszins aan. Bij deze stand van 12-15 mist Groen Geel een strafworp maar met nog dertien minuten te spelen komen ze alsnog op vier punten voorsprong bij 12-16. En dan breken dus de belangrijkste minuten van de meeste topwedstrijden aan. Minuten waarin Fortuna A1 vaak het verschil maakt. Ook nu zullen er weer weinig mensen hebben geloofd dat er nog kansen waren om te winnen. Maar er komt ineens meer energie in de ploeg. Er wordt aanvallend bewust meer naar de dames gezocht en via een damesgoal en een tikbal wordt het 14-16. Groen Geel krijgt het aanvallend wat lastiger en de kansen die ze krijgen worden niet afgerond. Als dan bij Fortuna weer twee damesgoals vallen en het dus ineens gelijk staat neemt Groen Geel met nog iets meer dan zeven minuten te spelen een time out. Deze helpt echter niet want een strafworp en weer een damesgoal verder is het gewoon ineens 18-16. In ruim zes minuten draait de A1 via een run van 6-0 de wedstrijd dus helemaal om. Dan scoort Groen Geel met nog ruim zes minuten te spelen eindelijk weer (18-17) en komt er een erg spannende slotfase aan. De A1 houdt het initiatief en via 19-17 en 20-18 houden ze de twee punten voorsprong vast. Met nog twee minuten te gaan maakt Groen Geel de 20-19 en dan wordt het toch weer onrustiger. In de laatste minuut wordt dit het duidelijkst bij onhandig balverlies en bijna balverlies door matige passing. Gelukkig voor Fortuna maakt Groen Geel er geen gebruik van en dus wint de A1 deze eerste play off met 20-19. Na de wedstrijd vooral veel opluchting bij Fortuna dat de eerste wedstrijd binnen is.

Volgende week de tweede play off in Wormer. Het tijdstip zal nog via de site en social media bekend worden gemaakt. Het besef zal er bij Fortuna zijn dat het dan beter moet om ook daar de winst te pakken. Succes A1!