Folkerts: ‘Fitheid is cruciaal’

Observerend en al gesprekken voerend begon coach Damien Folkerts zaterdag aan zijn tweede seizoen als hoofdcoach van Fortuna/Delta Logistiek. Met twee zilveren medailles op zak kijkt hij vooruit naar een nieuwe episode in zijn tot nu toe succesvolle periode bij de Delftse topsportvereniging. “Finales halen is het mooiste wat er is, maar uiteindelijk wil je ze natuurlijk ook gewoon winnen. Ons doel voor komend seizoen is daarom ook om weer om de prijzen mee te spelen. Veel mensen zeggen dat het doel moet zijn om play-offs te halen, maar als je dat haalt moet je alles doen om te winnen. Dus dat is geen doel op zich, dat is gewoon meedoen in de competitie. Dat is leuk, maar dat is niet waar je het voor doet.”

Om weer tot twee finales te komen, zal het strijdplan ook dit jaar weer opgedeeld worden in twee stukken. “We hebben een aanvallend plan en een verdedigend plan. Dat is onze standaard. Die gaan we doorontwikkelen. Verdedigend blijven we hetzelfde werken, al willen we de accenten nog beter leggen. We willen nog beter druk zetten. Nog dominanter zijn. Aan het einde van vorig seizoen hadden we vanwege onze fitheid moeite om het hele wedstrijden vol te houden. Dat moeten we nog beter doen.”

Dat is dan ook direct het leerpunt wat Folkerts en Ard Korporaal meenamen uit vorig seizoen. “Fitheid is cruciaal om wedstrijden te winnen. Dat is heel simpel. Als we fit zijn – en dat zijn we verhoudingsgewijs goed gebleven ten opzichte van onze tegenstanders – dan zorgt dat er uiteindelijk voor dat je wedstrijden wel of niet gaat winnen en ver kunt komen in de competitie. Het is belangrijk dat we dat goed blijven doen. Maar ook het spelen met een plan waar iedereen zich aanhoudt, is wat we hebben meegenomen. Het levert resultaat op.”

Dat bleek wel uit de play-off-ontmoetingen met PKC/SWKGroep, waar Korporaal en Folkerts voor de wedstrijd een plan hadden uitgestippeld om de Papendrechters op 23 doelpunten te houden. Dat lukte, daarnaast scoorde Fortuna/Delta Logistiek zelf 24 keer. “Dat is er één meer dan ons gemiddelde van 23 doelpunten per Korfbal Leaguewedstrijd vorig seizoen. En dat is ook ons volgende doel. Hoe kunnen we er nu voor zorgen dat we meer kunnen gaan scoren? We zullen betere kansen moeten nemen, dat doen we nog niet goed genoeg. Er staat nu nog net wat te veel druk op. Daarnaast moeten we ook een hoger rendement halen uit de korte ballen rondom de korf. Dat doen we statistisch gezien nog matig.”

Daar staat tegenover dat de Delftse grootmacht twee van nature doelpuntenmakers in huis haalde. “Fleur Hoek en Tim Heemskerk zijn dat beiden. Fleur heeft daarnaast ook haar kwaliteit op de vrije bal die we goed kunnen gaan gebruiken. We moeten natuurlijk nog zien of ze de vrije ballen gaat nemen, maar ik denk dat ze dat heel goed kan. Tim heeft in het verleden een belangrijke rol gespeeld in het scoren van doelpunten voor Fortuna. We zijn met hem nog in ontwikkeling, waarbij we hopen dat hij snel wedstrijdritme opdoet.”

Heemskerk zal zo snel mogelijk wedstrijdfit moeten worden om, na twee jaar geen korfbal, weer op het hoogste niveau te kunnen acteren. Daar kan de veldperiode een belangrijk onderdeel in zijn. “Het veld is voor ons een voorbereiding op de Korfbal League, maar het veld is wel belangrijk. We gaan gewoon spelen om te winnen. We willen geen half werk. We willen ook leren. Vorig jaar hebben we bijvoorbeeld een wedstrijd thuis tegen KZ verloren, waarbij we aantal dingen hebben laten gebeuren die we heel goed konden gebruiken voor onze ontwikkeling. We gaan gedurende deze eerste helft veld ook aan de gang om fitter te worden, dus zul je zien dat we niet altijd tot het einde topfit kunnen verdedigen of aanvallen. Het blijft dus wel de voorbereiding op de League, maar we spelen altijd om te winnen.”