Fortuna/Delta Logistiek eindigt 2021 foutloos

Fortuna/Delta Logistiek heeft haar eerste seizoenshelft ongeslagen weten af te sluiten. In een weekend waarin de binnensport weer op slot ging, mocht de ‘professionele’ Korfbal League nog doorgang vinden. In Friesland werd LDODK/Rinsma Modeplein met overtuigende cijfers verslagen: 20-29. Waarmee in groep A de eerste conclusie wel kan worden getrokken: Fortuna/Delta Logistiek steekt met kop en schouders boven de rest uit.

Na vijf wedstrijden is het duidelijk dat het gek moet lopen wil Fortuna/Delta Logistiek de kampioensgroep niet bereiken. Uiteraard logisch op basis van de sterkte van de selectie, maar met de wedstrijd tegen Dalto/Klaverblad Verzekeringen nog in het geheugen en de stunt(s) waarop de Korfbal League dit seizoen al is getrakteerd, hoeft dat lang niet altijd een zekerheidje te zijn.

Zondagmiddag leek Fortuna/Delta Logistiek echter weer een nieuwe stap gezet te hebben. Want waar het in de eerste vier wedstrijden nog zoekende was, speelde het zondagmiddag sterk en overtuigend. LDODK kwam weliswaar via Julian Frieswijk op voorsprong, maar vocht daarna een kansloze strijd.

De Delftenaren, met de van een blessure teruggekeerde Daan Preuninger weer binnen de lijnen, trokken vrijwel direct het initiatief naar zich toe en legden, zeker in de beginfase, een hoog schotpercentage aan de dag. Preuninger speelde daarin een belangrijke rol. De international schoot wederom loepzuiver – hij eindigde op zeven doelpunten – net als in de laatste confrontatie met de Friezen. Destijds schoot hij Fortuna/Delta Logistiek eigenhandig naar de halve finale in een fenomenale tweede helft.

In Friesland zag hij ook collega-international Fleur Hoek (7 doelpunten) en oud-international Mick Snel (ook 7 doelpunten) aan hun doelpuntenaantallen werken. Tel daarbij de doelpunten van Celeste Split (3) op en je komt op een aantal van 24. Dat wekt de indruk dat de ploeg van Ard Korporaal en Damien Folkerts leunt op de individuele klasse van deze spelers. Toch was het juist zondag een wedstrijd waarin de teamprestatie de bovenhand nam.

Harjan Visscher en Thomas Reijgersberg stonden in de rebound te heersen, terwijl Renée van Ginkel en Jessica Lokhorst – die er halverwege de eerste helft in kwam voor Roos van Groen – in hun dienende rol uitstekend voor de dag kwamen. Het zal het immer kritische coachende duo tevreden hebben gestemd.

Via een 1-6 voorsprong vocht LDODK zich weliswaar nog terug naar 7-9. Maar nog voor rust was het definitieve gat geslagen: 7-15. Het laatste doelpunt kwam uit handen van Visscher, die een reboundduel met immense sprongkracht won, en daarna vrij onder de korf met één hand wist binnen te werken.

Ook na rust denderde de Delftse trein door. Mick Snel bezorgde zijn voormalig TeamNL Korfbal-ploeggenoot Erwin Zwart een lastige middag. Zwart keek zelfs hoofdschuddend toe, toen Snel het verschil voor het eerste op tien bepaalde (13-23).

Korporaal en Folkerts wisselden naar hartenlust en brachten Joren van Nieuwenhuijzen, Nik van der Steen en Michelle van Geffen binnen de lijnen, terwijl ook Roos van Groen terugkeerde. Uiteindelijk was het Van der Steen die het laatste doelpunt voor de Delftenaren wist te noteren: 20-29.