Ard wordt de nieuwe bondscoach van TeamNL Korfbal

Vandaag maakte het KNKV bekend dat Ard Korporaal per 15 april 2024 de nieuwe bondscoach van het Nederlands korfbalteam wordt, direct na de komende Kenonz Korfbal Leaguefinale in Rotterdam Ahoy. Hij tekende afgelopen vrijdag 18 augustus samen met assistenten Samantha Schorn-Jonkman en Leon Braunstahl een contract van vier jaar, tot en met het EK in 2028. Hiermee volgen zij de huidige bondscoach Jan Niebeek en assistent-bondscoach Ruben Boode op.

Dat betekent uiteraard ook dat dit dertiende seizoen het laatste seizoen van Ard als coach van Fortuna 1 wordt. Maar liefst dertien seizoenen lang aan het roer van een vlaggenschip is uniek te noemen. In de jaren onder Ard tot nu toe hebben we vijf keer de finale van de Korfbal League gehaald, twee keer de nationale titel gewonnen en werd Ard bovendien twee keer uitgeroepen tot Coach van het Jaar.

Dit mooie palmares en de toekomstige functie als bondscoach in het verschiet betekenen echter niet dat zijn drive voor het komende seizoen er minder om wordt: “Ik ben enorm vereerd dat ik gevraagd ben om bondscoach te worden en heb daar ook heel veel zin, maar voor nu gaan we eerst alle aandacht en energie aan een nieuw seizoen van Fortuna besteden. Zo’n lange periode als coach is inderdaad uniek te noemen, maar aan de andere kant voelt het voor mij helemaal niet als een lange tijd. Ik zit nog steeds vol energie om ook komend seizoen weer alles eruit te halen en de spelers te helpen waar ik kan!”

Voorzitter Jan Jaap van Leusden noemt het een dik verdiende stap in de loopbaan van Ard als coach op het hoogste niveau: “De aanstelling van Ard als bondscoach is een erkenning en beloning voor alles wat hij in de afgelopen jaren heeft neergezet en bereikt bij Fortuna. We gaan ons nu echter eerst richten op het nieuwe seizoen waarin we met Ard en de staf weer een mooi resultaat willen gaan neerzetten. Voor daarna is de club al gesprekken aan het voeren met Damien over zijn vervolg als coach van Fortuna.”

Ook de toekomst van Fortuna ziet Ard met vertrouwen tegemoet: “Wij doen er al jaren alles aan om ook voor de toekomst een goede ploeg achter te laten. Daar gaan we ook dit seizoen weer mee door. We hebben afgelopen jaren goede stappen gemaakt met het hele technische beleid binnen de club en ik verwacht dan ook dat Fortuna ook nadat ik weg ben ‘gewoon’ in de top van Nederland blijft spelen.”

Ard, namens de hele club van harte gefeliciteerd met dit mooie nieuws, en nu eerst op naar nog een mooi seizoen met Fortuna!

Lees het persbericht van het KNKV voor meer informatie.