Ferdinand als presentator en live commentator naar het WK Korfbal 2023

Van 20 t/m 29 oktober vindt het WK Korfbal 2023 plaats in Taipei, Taiwan. Dat onze drie internationals Daan, Fleur en Jessica meedoen aan het WK wisten jullie al. Maar we hebben nog een Fortuna-lid dat vandaag richting het WK vertrekt, en dat is onze commentator Ferdinand Wittenberg!

Een enorme eer natuurlijk, maar hoe is dat zo gekomen? Het IKF streamt al langer dan de Korfbal League, maar is pas een paar jaar geleden begonnen met live commentaar. Sindsdien heeft Ferdinand al twee klussen gedaan voor het IKF: “Vorig jaar heb ik Engelstalig live commentaar verzorgd bij de World Games in een groep van vijf commentatoren. Dat beviel aan beide kanten erg goed, en ik kreeg uiteindelijk zelfs de halve finale toegewezen. Vervolgens werd ik samen met Manon Wiegerink ook gevraagd voor de IKF Korfball Champions League Finals van afgelopen februari in de Fortuna-hal.”

Ook dat verliep op rolletjes, en niet lang daarna werd Ferdinand benaderd voor het WK. “Na de Champions League belden ze mij voor het WK. Ik vind het echt een hele eer dat ze mij benaderd hebben. Ze wilden voor het eerst in de geschiedenis van het IKF een studioprogramma opzetten rond het WK met interviews en dergelijke erbij. Ik kan in het Engels becommentariëren, heb niet alleen veel kennis van de Korfbal League maar ook van de internationale korfbalgeschiedenis en sinds 2018 al ervaring met interviews bij livestreams, dus in die zin is het misschien een logische keuze. Maar dat ze hiervoor aan mij denken vind ik echt speciaal.”

Vandaag vliegt Ferdinand dus richting Taipei, dan heeft hij morgen een rustdag (of beter gezegd: nog een voorbereidingsdag, want er komt enorm veel bij kijken) en vrijdag barst het WK los. Dat wordt een zeer intensieve tijd voor Ferdinand: “Er zijn 9 speeldagen en in totaal worden er 84 wedstrijden gespeeld in 3 hallen. In hal 1 wordt het studioprogramma opgenomen, dus daar zal ik het grootste deel van de tijd vertoeven. Het gaat dan tijdens de eerste rondes om 4 wedstrijden per dag die we van interviews en live commentaar gaan voorzien. Dat kun je niet in je eentje bolwerken, daarom ben ik erg blij dat ik dit weer samen met Manon kan gaan oppakken.”

Naast de werkzaamheden als presentator en live commentator zelf zijn Ferdinand en Manon ook nog eens gevraagd om een online cursus te verzorgen voor mensen die geïnteresseerd zijn om presentator en live commentator te worden. Ferdinand heeft hiervoor al een handleiding geschreven en ze gaan de cursus vanuit Taipei geven. Vanwege het tijdstip zal deze cursus waarschijnlijk vooral worden gevolgd door mensen uit Azië.

Wil je het commentaar en de interviews van Ferdinand tijdens het WK volgen? Dat kan. Alles is te bekijken via het YouTube kanaal van het IKF.

Ferdinand, vanuit Fortuna enorm veel succes en plezier op het WK!