Fortuna 3 voorkomt rechtstreekse degradatie

Ja, ja ik hoor u denken…… het is een tijd geleden dat we op de website van Fortuna iets gelezen hebben over Fortuna 3. Ik heb het even voor u nagekeken maar het laatste bericht over Fortuna 3 stamt van 26 mei 1997. Dat is ongeveer 4 voorzitters en 6 kunstgrasvelden geleden.

Kortom, het werd weer eens tijd. Eerst het team maar eens even voorstellen. Ervaren krachten als Nina, Sascha, Sem en Bastien hebben zichzelf dit seizoen omringd met de jongelingen Thomas & Sophie (2e jaars senioren), Milan & Lucas (1e jaars senioren). En dan hebben we nog Marit die er na een vijf maanden durende beachparty in Zuid-Amerika ook weer bij is. Een bont gezelschap derhalve waar we dit seizoen mee aan de slag gaan om er ten eerste een leuk seizoen van te maken en vervolgens gaan we ook nog kijken of er enige vooruitgang geboekt kan worden.

Het seizoen begon wat rommelig omdat de hoofdtrainer nog een paar weken extra nodig had om het korfbal in Oostenrijk en Zwitserland op de kaart te krijgen. Zonder succes overigens. Gezien het feit dat Fortuna 3 in de Reserve Ereklasse mag uitkomen op het veld moesten er twee toppers worden ingevlogen om de voorbereiding te begeleiden. De eerste trainingen, oefenwedstrijden en competitiewedstrijd uit tegen Sporting Delta werden onder de bezielende leiding van David en Tilbert afgewerkt. Tegen Sporting Delta werd er sterk spel op de mat gelegd maar werd in de slotfase helaas een zeker lijkende 14-18 voorsprong uit handen gegeven om te eindigen in een 18-18 gelijkspel. Van de ploeg heb ik begrepen dat het niet hielp dat de laatste time-out in het Catalaans werd afgewerkt maar op dat moment waren we blij met het punt.

Door dit gelijkspel stonden we op de ranglijst op minus 1 omdat we helaas met minus 2 aan deze mini-competitie moesten beginnen. Iets met te weinig scheidsrechters wat, naar ik heb begrepen, vorige week voor de 28e opeenvolgende Jaarvergadering is besproken. Ik vrees dat er pas echt iets gaat veranderen als ook de standaardteams punten in mindering gaan krijgen. Dat moment wachten we dan maar rustig af.

In speelronde 2 stond PKC 2 op het programma. Vooraf leek dit een ploeg waar we toch zeker kansen tegen moesten hebben. Mogelijk dat er sprake was van onderschatting want een uiteindelijke 10-25 nederlaag was het eindresultaat.
Vervolgens moesten we naar het verre Arnemuiden voor de wedstrijd tegen TOP (A) 2. Ook zij stonden nog op min 1. Voordat iedereen de reisziekte had verwerkt stonden we 11-3 achter tegen een zeer zuiver schietend TOP, die daarvoor door ons ook alle kansen kreeg. Uiteindelijk werd het een 21-18 nederlaag en zag het er toch wel somber uit als het gaat om handhaven in de Reserve Ereklasse. Plek 4 in de poule betekent namelijk rechtstreekse degradatie.

Maar de eerste signalen van vooruitgang waren op de training wel degelijk zichtbaar. De verdediging werd dicht gemetseld. De bus geparkeerd. Vergeleken met onze verdediging is de Gaza-strook een openbaar stadspark. En Sporting Delta 2 was daarvan het eerste slachtoffer. In de uitwedstrijd moesten we nog 18 tegentreffers incasseren. Nu waren het er maar 11 en dus waren de 13 goals die we zelf produceerden voldoende voor onze eerste zege in de Reserve Ereklasse.

PKC 2 uit is lastig maar ook die kregen te maken met onze nieuwe verdedigonde missie. Een achterstand van 7-3 bij rust was nog hoopgevend. Helaas had dit toch iets teveel energie gekost en moesten we in de tweede helft meer tegentreffers toestaan tot een uiteindelijke 20-6 nederlaag.

Afgelopen zaterdag de return thuis tegen TOP (A) moest het gaan gebeuren. Bij winst zouden we rechtstreekse degradatie ontlopen en komen we na de zaalcompetitie uit in de degradatiepoule. Ik ga er vanuit dat we dan niet met minus 2 starten dus dat vergroot onze kansen aanzienlijk. We hadden ons voorgenomen om iets beter te starten dan in Arnemuiden. Daar kwam weinig van terecht want na 8 minuten stonden we 0-2 achter en hadden we zelf nog geen goede aanval gespeeld. Daarna ging het echter beter. De schutters die ons in Arnemuiden nog pijn deden kwamen nu bijna niet tot schot en de achterstand werd vrij snel omgezet naar een 3-2 voorsprong. Helaas misten we op dat moment een strafworp waardoor TOP weer gelijk kon maken (3-3). Maar nog voor de rust wisten we een gaatje te slaan naar 6-3.

Verdedigend een super 1e helft. Aanvallond kon het nog wel iets beter. Ook na rust hadden we moeite in ons 1e aanvalsvak om tot goede kansen te komen maar net op het moment dat TOP drie verse krachten in de aanval inbracht, scoorden wij de 7-3 waardoor de wissels vooralsnog zonder effect bleven. Ons eerste aanvalsvak heeft er in deze wedstrijd maar drie gescoord maar uiteindelijk ook maar eentje tegen gekregen. En dit gaf het tweede aanvalsvak de kans om de voorsprong binnen een paar aanvallen uit te breiden naar 9-3.

De wedstrijd leek gespeeld maar met nog 3 minuten op de klok kwam TOP bij 10-8 nog vervelend dichtbij. Maar het was uiteindelijk Marit die na een mooie aanval de 11-8 binnen schoot en daarmee de wedstrijd besliste. TOP gedegradeerd en wij gaan met een lekker gevoel de zaal in.

Fortuna 3 – TOP (A) 2 eindstand 11-8: doelpunten Thomas (3x), Lucas (3x), Marit (3x) en Sascha (2x).

U hoort nog van ons en kom gerust een keer een potje kijken. Er zijn nog kaarten.

Peter