Fortuna/Delta Logistiek 2 plaatst zich voor play-offs

Fortuna/Delta Logistiek 2 kon zich gisteren plaatsen voor de play-offs. Daarvoor had het minimaal een gelijkspel nodig tegen het reeds geplaatste PKC/Vertom 2.

Aanvankelijk zag het er in deze competitie helemaal niet naar uit dat Fortuna 2 zich nog ging mengen in de strijd om de bovenste plaatsen. De eerste vier wedstrijden werden allen min of meer kansloos verloren. Pas vanaf het moment dat ook het verdedigende aspect van het spel belangrijk werd gemaakt, een niet onbelangrijk onderdeel van het spel, kwam in de wedstrijd tegen LDO 2 in Gorredijk de ommekeer. Een serie van 6 overwinningen volgde waarmee Fortuna 2 zich plaatste voor de winnaarspoule.

De ploeg van Sijmen van den Bergh en Jeroen Preuninger startte gisteren voortvarend aan het duel. Onder leiding van Lieneke Pries en Wouter Wildschut nam de ploeg in de beginfase een vlotte 6-0 voorsprong. Pas na 8 minuten was het aan de kant van de Papendrechters Daphne Roelofs (welke in de eerste helft met een op het oog lelijke blessure zou uitvallen) die de eerste treffer voor PKC 2 noteerde (6-1). Vanaf dat moment ging PKC 2 de verdedigende druk op Fortuna 2 opvoeren en kregen de Delftenaren steeds meer moeite om zich hier onder uit te spelen. Wel hield Fortuna 2 steeds de voorsprong, waarbij de buzzer-beater van Wildschut voor de 10-6 niet onbenoemd mag blijven. Maar bij het rustsignaal met een 11-9 stand was er nog niet te voorspellen welke ploeg deze wedstrijd ging winnen.

Bij PKC 2 was voor de rust Marijn van den Goorbergh al in de ploeg gekomen en hij nam zijn ploeg bij de hand. Toch bleef Fortuna 2 steeds aan de goede kant van de score waarbij in het derde kwart met name de inbreng van A1-speelster Resy Weijts opvallend was. Twee belangrijke treffers van haar zorgden voor een 15-12 voorsprong maar bij 17-16 had PKC 2 toch weer de aansluiting. Dit was het moment dat de PKC-aanhang de sporthal betrad en zij namen de gelegenheid te baat om ook hun reserve-team vocaal te ondersteunen.

Aan de kant van Fortuna 2 werd Tim van Oosten een aantal malen in de aanval ingezet op de plek van Jaap de Boer en hij beschaamde het vertrouwen van zijn coaches niet. Eerst kreeg hij zelf een strafworp mee die hij onberispelijk verzilverde en vervolgens stelde hij na een mooie actie naar binnen Jordi Kouwenhoven in staat om het gaatje weer naar 18-16 te tillen.
Een bloedstollende slotfase diende zich aan waarbij Marijn van den Goorbergh (18-19) en Thom van Ree (19-20) PKC voor het eerst in de wedstrijd op voorsprong brachten, maar beide treffers werden van afstand direct gecounterd door respectievelijk Tim van Oosten en de sterk spelende Wouter Wildschut (20-20).

Met nog 3 minuten op de klok miste Meijerman namens PKC een cruciale strafworp, waarna aan de andere kant Tim van Oosten zijn ploeg weer op voorsprong bracht (21-20). In de slotminuten liet PKC 2 bij een vrije bal van Pries aan de achterkant van de korf Roos van Groen volledig vrij en zij wist wel raad met dit buitenkansje (22-20).

Hiermee plaatst Fortuna 2 zich voor de play-offs welke vrijdag 8 april wordt gespeeld tegen, je verzint het niet, PKC 2…..