Fortuna/Delta Logistiek verliest van sterk KZ/Thermo4U

Fortuna/Delta Logistiek speelde afgelopen zaterdag 15 januari haar eerste uitwedstrijd van het jaar 2023 tegen KZ/Thermo4U. Voorafgaand aan de wedstrijd werd een minuut stilte gehouden ter nagedachtenis aan Theo van Zee, oud trainer-coach van vele Fortunateams waaronder Fortuna 1.

De ploeg uit Delft startte zaterdagavond zonder haar aanvoerder Daan Preuninger, die vanwege een ongelukkig geval meerdere weken is uitgeschakeld. Zijn plek werd opgevuld door opkomend talent Wouter Wildschut die voor het eerst in de startformatie van de regerend landskampioen verscheen.

Na een aantal minuten oponthoud vanwege een ‘bierviltjesactie’ van de meegereisde supporters uit Delft kon de wedstrijd beginnen. De thuisploeg startte scherp en kwamen direct op een 2-0 voorsprong door afstandsschoten van Marjolijn Schenk en Lars Hoorn. Via Fleur Hoek en Joren van Nieuwenhuizen kwamen de Delftenaren weer gelijk. Hoorn en Schenk vervolgden hun goede flow door beide direct weer te scoren waarna Fortuna in de achtervolging moest. Nik van der Steen, topscorer dit seizoen aan Fortunazijde, reageerde met 2 doelpunten (6-4). Het verschil bleef een aantal aanvallen gelijk tot Mick Snel de stand gelijk trok met zijn eerste en tevens enige goal (7-7). Dit bleek het startsein voor Fortuna om even aan te zetten, aan de hand van Van Nieuwenhuizen kwam Fortuna op een comfortabele voorsprong (8-12). Echter wist de ploeg uit Delft niet door te drukken en liet het KZ weer terugkomen tot een gelijke stand. Vlak voor rust kwam KZ via een vrije bal van Hoorn zelfs weer op voorsprong waarmee een ruststand van 13-12 op het scorebord kwam.

Het begin van de tweede helft bleef de stand in het voordeel van KZ, maar de thuisploeg kon geen groot gat slaan. Met nog 18 minuten te gaan bracht Wildschut Fortuna naast KZ en een aanval later zorgde Hoek voor de voorsprong (16-17). KZ pareerde via Esther Cordus en kwam aan de hand van twee goals van Marijn van den Goorbergh weer op voorsprong. De aanvallende motor van Fortuna liep vast en de ploeg van Ard Korporaal zou in het laatste kwartier nog maar twee doelpunten maken. In de slotfase van de wedstrijd probeerde Fortuna met het inbrengen van Kay van Vliet en een vakwissel van Nik van der Steen het goed schietende KZ in bedwang te houden. De uitploeg slaagde hier echter niet in en keek met nog 4 minuten te spelen tegen een 22-18 achterstand aan. Nadat Hoorn en Schenk nogmaals scoorden was het verschil voor de Fortunezen niet meer te repareren en bleven de punten in Koog aan de Zaan; eindstand 25-19.

Fleur Hoek zou na afloop zeggen dat Fortuna “op alle fronten werd afgetroefd”. Een verdiende en belangrijke overwinning voor de ploeg van Tim Bakker die nu nog maar 1 punt achter de top 4 (allen 11 punten) staat.

Volgende week treft Fortuna/Delta Logistiek in eigen huis LDODK/Rinsma Modeplein op zondagmiddag.