Fortuna verliest finale TKKS na strafworpen

Fortuna is er afgelopen zaterdag wederom niet in geslaagd om het eigen Theo Korporaal Korfbal Spektakel te winnen. Het verloor de finale van KZ/Keukensale.com na strafworpen. Fortuna begon met Nik van der Steen, Kay van Vliet, Fabienne van Erk en Renée van Ginkel in de aanval en Daan Preuninger, Jessica Lokhorst, Michelle van Geffen en Wouter Wildschut in de verdediging.

Op de eerste goal hoefde men niet lang te wachten in Delft. Kay van Vliet scoorde met zijn eerste schot de 1-0 voor de Delftenaren. Maar ook Marjolein Schenk van KZ scoorde uit haar eerste schot en zo stond het na 39 seconden al 1-1. Diezelfde Schenk was maar moeilijk af te stoppen door Jessica Lokhorst. Voor rust had Schenk al er al vier gescoord voor haar ploeg. Tot aan 9-8 waren beide ploegen gelijkwaardig. Fortuna pakte meer rebounds, maar KZ had op dat moment een veel hoger afrondingspercentage (30%). In de laatste minuut van de eerste helft zorgde KZ voor een kentering in de wedstrijd. Eerst was het Schenk met de 9-9, daarna Carlo de Vries voor de 9-10 en met een buzzerbeater scoorde Alwin Out vanaf de middenlijn voor de 9-11 ruststand.

Na rust was had KZ de overhand. Het liep langzaam uit naar een 15-21 voorsprong met nog maar 7 minuten te gaan. Bij Fortuna leek de angel eruit en niemand leek er echt meer in te geloven. Totdat de productie van KZ ineens stokte en Fortuna binnen 6 minuten de achterstand goedmaakte door treffers van Van Nieuwenhuijzen, Post, Swikker en 34 seconden voor tijd benutte Fleur Hoek een strafworp voor de gelijkmaker.

Net als vorig jaar een gelijkspel na 50 minuten, alleen nu geen verlenging maar een golden goal. Degene die als eerste zou scoren zou de finale winnen van het Theo Korporaal Korfbal Spektakel 2023. Maar beide ploegen scoorden niet in 5 minuten zuivere speeltijd, al was Jimmy Swikker er twee keer heel dichtbij. Strafworpen moesten uiteindelijk de beslissing brengen in deze finale. Fortuna won de toss en begon aan de serie die volgens het sudden-death systeem afgewerkt zou worden. Hoek en Van Ginkel scoorden voor Fortuna en Dik en Van den Goorbergh scoorden voor KZ. De derde strafworp voor Fortuna werd genomen door Swikker, maar hij faalde vanaf 2,5 meter. Zodoende kon Carlo de Vries ervoor zorgen dat KZ voor het eerst winnaar werd van het Theo Korporaal Korfbal Spektakel. De Vries bleef koel en zodoende won KZ deze finale.

Aanstaande zaterdag begint de Kenonz Korfbal League voor Fortuna met een thuiswedstrijd tegen… precies: KZ. Aanvang: 20:00 uur. Meer informatie over de ticketverkoop kun je hier vinden en een voorbeschouwing komt later deze week online. Heel graag tot zaterdag!