Fortuna/Delta Logistiek B1 poetst doelsaldo op

Na de belangrijke zege op Achilles B1 (20-26) in de eerste speelronde na de jaarwisseling, stonden er voor Fortuna B1 twee wedstrijden op het programma tegen de ploegen die helemaal onderin bivakkeren.
Zowel De Meervogels B1 als HKV/Ons Eibernest B1 worden vrijwel wekelijks op grote nederlagen getrakteerd. Vorige week haalde Fortuna B1 met 35-8 al flink uit in de thuiswedstrijd tegen De Meervogels B1. Gisteren kwam HKV/Ons Eibernest B1 op bezoek in Delft. Zoals gezegd, verliest ook deze ploeg vrijwel wekelijks met grote cijfers maar in Den Haag hadden we de grootste moeite (13-15) om deze ploeg op de knieën te krijgen. Echter, de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we in die wedstrijd erg veel moeite hadden met de wijze waarop Eibernest onze rebound ontregelde. Aangezien ze in deze wedstrijd hun vacante herenplek invulde met een 1e jaars C-speler, waren er vooraf op dat punt weinig problemen te verwachten.

Net als in de wedstrijd tegen De Meervogels B1 werden de gestelde doelen vooraf gezocht in de wijze waarop we graag willen aanvallen (zoveel mogelijk schoten binnen 6 meter van de korf) en willen verdedigen (druk op de ketel). In deze wedstrijd kwam er echter nog een extra prikkel bij. We waren de wijze waarop Kay in Den Haag bij ieder balcontact door het Eibernest-publiek werd uitgejouwd nog niet vergeten. Bij senioren vanaf de tribune op die wijze iemand benaderen, valt nog wel te billijken. Om dat echter bij 15-jarige B-spelers te doen is wat ongebruikelijk . Maar goed….. het was voor ons een mooie motivatie om ze koel en zakelijk naar een zo groot mogelijke nederlaag te spelen. Minimaal 30 goals was het doel en liever nog iets meer.

Pien en Mark waren de afgelopen week ziek en met griep aan het bed gekluisterd. Pien werd uitstekend vervangen door Maud en met Mark gingen we wel kijken tot hoever zijn energielevel zou reiken. Gelukkig hoefde hij nauwelijks moeite te doen om vrij te komen en kon mede daardoor de gehele wedstrijd bijna volmaken. Pas in de slotfase werd hij vervangen door Tim.

We kwamen nog wel met 0-1 achter maar bij 6-1 ging het gas erop en liepen we regelmatig scorend weg naar 14-4. Onze Haagse vrienden gingen ontzettend vaak door de schotklok heen wat wel prettig is om in balbezit te komen maar minder prettig voor de coach die een halve meter met zijn oor van de toeter af zit. Na de 14-4 hadden we een fase waarin de schoten even niet wilden vallen. Achteraf jammer, want deze fase van circa 5 doelpuntloze minuten zorgden er uiteindelijk voor dat de 40 goals niet gehaald werden. De rust brak aan bij 16-6.

Het samenspel was op zich prima maar de eindpass in veel gevallen nog te slordig en hier viel in de 2e helft nog wel wat te winnen. In de eerste fase na de rust gingen we iets anders verdedigen dan in de 1e helft hoewel we niet de indruk hadden dat de tegenstander dit in de gaten had. Na de 21-8 werd het gaspedaal nog wat dieper ingetrapt. Verdedigend gingen we weer druk geven en met een 10-0 tussensprint ging het naar 31-8. Iedereen kwam in deze wedstrijd minimaal tweemaal tot scoren en bij 35-10 floot de scheidsrechter voor het einde.

Misschien qua tegenstand geen wedstrijd waar we veel aan hebben gehad maar door eigen doelen te stellen (en ook te halen) uiteindelijk toch wel nuttig. De komende weken krijgen we met Dalto, Avanti, Die Haghe en Achilles weer serieuze tegenstand en kunnen we kijken of we de stappen die we aan het maken zijn in aanvallend opzicht ook tegen betere ploegen kunnen doortrekken. Met 6 punten uit deze 4 wedstrijden zijn de kwartfinales sowieso veilig gesteld en wanneer de uitslagen gunstig zijn, zouden zelfs 4 punten voldoende kunnen zijn. Doel is om uiteindelijk minimaal 2e te worden in deze poule.

Volgende week de moeilijke uitwedstrijd tegen Dalto B1 die in deze poule nog geen punt hebben gemorst. We hebben er zin in en we houden onze trouwe volgers de komende weken op de hoogte!