Han Poortvliet neemt afscheid als verzorger van de selectie

Han heeft vorige week bekendgemaakt dat hij aan het einde van dit seizoen gaat stoppen als verzorger bij de selectie. Na zoveel jaren week in week uit klaar staan voor de selectiegroep is het mooi geweest voor Han: “Verzorger zijn van de selectie vind ik enorm leuk, maar het kost ook bergen tijd. Je bent continu twee avonden per week weg en met name de hele verre uitwedstrijden beginnen me de laatste tijd een beetje op te breken. Na zo’n dag ben ik gewoon doodop. Vandaar dat ik nu op een punt kom dat het tijd is om afscheid te nemen.”

Han is een korfbalmens pur sang, die al zo’n beetje zijn hele leven actief is in de korfbalwereld. Dat hij na jarenlang coachen ineens een uitstapje zou maken naar het vak verzorger lag niet in de planning, maar kwam eigenlijk heel toevallig op zijn pad: “In 2017 wilde Pieter Reedijk een weekendje weg en vroeg hij me of ik in zijn plaats mee wilde naar Avanti. Dat heb ik gedaan, en daarna zei Pieter dat het eigenlijk wel handig zou zijn als ik erbij zou blijven. Dan kon ik het tweede zoveel mogelijk ondersteunen. Zo gezegd, zo gedaan, dus vanaf dat moment sloot ik als verzorger aan bij de selectie.”

Als verzorger ondersteun je de spelers op allerlei vlakken, al vat Han dat in eerste instantie erg vereenvoudigd samen: “Mijn taak als verzorger is eigenlijk kort samengevat zo min mogelijk in de weg lopen😊 Ik zorg dat ik ruim op tijd aanwezig ben, zodat ik iedereen kan tapen en klaarmaken voor de training of wedstrijd. Dus even enkeltjes tapen, spieren masseren en dergelijke, er zijn als de spelers je nodig hebben; eigenlijk gewoon zorgen dat iedereen voor de bespreking helemaal klaar is en zich volledig met de training of wedstrijd kan bezighouden. Tijdens de trainingen en wedstrijden ben je vervolgens altijd aanwezig voor calamiteiten zoals blessures.”

Zijn inzet als verzorger levert volgens Han ook veel op: “Ik krijg er veel energie van en het mooie is ook dat je veel dankbaarheid terugkrijgt van de spelers. Eigenlijk fungeer je ook als een soort verlengstuk van de trainers: als je tijdens de voorbereiding met ze bezig bent en merkt dat iemand niet lekker in zijn vel zit, kan je dat ook weer meegeven aan de trainers.”

Terugkijkend op zijn jaren als verzorger heeft Han veel mooie momenten meegemaakt: “Toen ik kwam, hing Fortuna 2 eigenlijk ergens onderaan. Ze gingen vervolgens steeds verder naar boven, met de twee zaaltitels en de veldtitel als kers op de taart. Daarnaast ben ik met het eerste mee geweest naar de Ziggo Dome voor de zaalfinale en naar Boedapest voor de Europacup. Dat zijn natuurlijk wel de krenten in de pap, die het extra speciaal maken.”

Als club zijn we Han enorm dankbaar voor zijn jarenlange inzet, vertelt onze voorzitter Jan Jaap van Leusden: “Als Fortuna hebben we heel veel plezier beleefd aan Han; door de samenwerking met Pieter was er altijd een verzorger aanwezig om de spelers te voorzien van tape, massage of een luisterend oor. Persoonlijk ga ik Han ook zeker missen, met name om zijn soms kritische blik op wat er rond de selectie gebeurt. Ik hoop dat Han de weg naar Fortuna weet blijven te vinden, want het is altijd goed om met elkaar herinneringen op te halen over onze prachtige club.”