Hoe gaat het nu met Fortuna 3 (en 4)?

Ja waarde Fortuna-leden, de laatste keer dat u van ons vernam was na de laatste wedstrijd van de 1e helft van de veldcompetitie. Inmiddels zijn we halverwege de zaalcompetitie en wordt het weer eens tijd om de B-selectie in de picture te zetten.

Vrij snel na het onverwachte succes in de Reserve Ereklasse ging het vizier op de zaalcompetitie. Want we weten allemaal, dat is de competitie waar het allemaal om draait. Na een gewonnen oefenwedstrijd tegen KCC 3 reisde de voltallige B-selectie af naar Wallonië. Voor de mensen die vroeger steevast een onvoldoende hadden voor Aardrijkskunde: dat ligt in België.
Enfin, in een pittoresk gelegen dorpje met veel boerderijen en net iets teveel kelders werden de puntje op de spreekwoordelijke i gezet en werd er in een ontspannen sfeer toegeleefd naar de start van de zaalcompetitie.

Die begon met een thuiswedstrijd tegen De Meervogels 2 uit het al even pittoreske Zoetermeer. De eerste helft waren wij beter. De tweede helft hunnie. Kortom, het uiteindelijke 15-15 gelijkspel was terecht. De week daarna reisden we af naar Purmerend. Een schitterende stad die vele grootheden heeft voortgebracht en dan heb ik het niet alleen over Britt Dekker en Hans Klok.
BEP 2 was de ploeg die we moesten bestrijden. De 15-21 overwinning was duidelijk en terecht. Uw correspondent had geen moment het gevoel dat Fortuna 3 deze wedstrijd niet ging winnen.

Na twee wedstrijden dus drie wedstrijdpunten. Oh nee, een dag later werden er weer twee puntjes van ons afgesnoept. Het bekende scheidsrechtersprobleem….. We waren daarvan zo van slag dat er van de weersomstuit drie opeenvolgende nederlagen volgden. KCC 4, KVS 3 en VEO 2 bleven ons de baas. En plotseling stonden we onderaan.

Nu was de opdracht van de TC aan het adres van de technisch verantwoordelijke voor Fortuna 3 bij de contractbesprekingen vrij helder en eenvoudig: probeer zoveel mogelijk de trainers van Fortuna 1 te kopiëren. In de eerste 5 wedstrijden van de zaalcompetitie werd deze opdracht bijna in perfectie uitgevoerd. Rommelig aanvalsspel en weinig punten. Maar degraderen dat is nu ook weer niet de bedoeling. Kortom, het roer moest om!! Wat we nodig hadden was een schokeffect.

Die kwam er op een donderdagtraining. Onverwacht stond het voltallige Bestuur op de vloer van Sporthal 2. De trainer/coaches van 3 en 4 (die zelfs nog op min 1 punt stonden) zagen zichzelf al met een doosje met persoonlijke items uit de trainerskamer naar hun auto sloffen. Niets bleek echter minder waar! Het Bestuur bood de voltallige B-selectie een overheerlijke Kippie-Pan aan om ze te bedanken voor het vele vrijwilligerswerk dat velen van hen op de verschillende plekken in de vereniging voor hun rekening nemen. Een gebaar en signaal van het Bestuur dat zeer werd gewaardeerd en het bleef die avond nog lang gezellig in de Fortuna-kantine.

De laatste wedstrijd voor de Kerst werd dan ook weer in winst omgezet. Oranje Wit 2 was het slachtoffer en werd met 17-19 verslagen. Dit jaar werd er, om onbegrijpelijke redenen, geen enkele speler van Fortuna 3 geselecteerd voor Talent TeamNL (we verwachten dat dit volgend seizoen anders zal zijn) dus we hadden mooi een paar weken rust om de accu op te laden.

Gisteren stond de wedstrijd tegen KCR 2 op het programma. Om een beetje los te komen van de onderste plaatsen was winst eigenlijk een must. Weliswaar kwamen we op een 0-1 achterstand maar dit was dan ook de enige voorsprong voor de Ridderkerkers in de gehele wedstrijd. Via tussenstanden van 5-2, 7-4 en 9-5 bleven we de gehele 1e helft aan de goede kant van de score. In de laatste 30 seconden voor de rust wisten beide ploegen nog 2 treffers te produceren zodat we met een 11-7 voorsprong de rust in gingen.

Zoals eigenlijk iedere wedstrijd hadden we één vak dat moeizaam tot goals en kansen kwam. Bij 12-7 en 13-8 hadden we vele aanvallen de kans om op zes verschil te komen maar dit lukte niet. En traditioneel maken we het dan toch weer heel spannend terwijl we eigenlijk overwicht hebben en beter zijn. Scoren blijft echter een probleem. Bij 15-13 kwam KCR weer angstig dichtbij maar vervolgens liepen we via Thomas, Nina en Sascha weer weg naar een geruststellende 18-13 voorsprong met nog 7 minuten op de klok. Ook deze laatste 7 minuten wisten we ondanks een berg kansen niet meer te scoren en het einde kwam bij 18-15.

Een belangrijke overwinning die ons doet stijgen naar de vierde plaats maar de voorsprong op de degradatieplaatsen is slechts één wedstrijdpunt. Kortom, we moeten de komende weken nog even gas blijven geven om onszelf definitief in veilige haven te loodsen.

En Fortuna 4? Zij wisten gisteren in een sterke wedstrijd de eerste punten van de zaalcompetitie binnen te halen door Achilles 3 met 16-15 te verslaan. Respect voor deze ploeg dat ze ondanks de vele nederlagen week in week uit onder de bezielende leiding van Taco en Punyapat hard blijven trainen om te verbeteren. Mooi dat ze dit weekend met een overwinning werden beloond!!

De eerstvolgende thuiswedstrijd van Fortuna 3 is op 27 januari tegen BEP 2.
Zorg dat u erbij bent! Er zijn nog kaarten.