Komend TKKS afscheid van Joris Houweling als commentator

De livestream crew zorgt er elke zaalperiode weer voor dat alle thuiswedstrijden van de Fortuna-selectie en eventuele andere belangrijke wedstrijden mooi in beeld worden gebracht en dat iedereen die niet aanwezig kan zijn toch live kan meegenieten. Belangrijk werk dus, waar de hele crew elke keer weer bergen werk voor verzet.

Vlak voor de zomer heeft Joris het stokje als voorzitter van de livestream crew al overgedragen aan Pascal van Grol, nu heeft hij besloten om na het komende Theo Korporaal Korfbal Spektakel ook zijn taken als commentator neer te leggen. Joris vertelt daarover: “Als commentator moet je je echt het hele seizoen volledig kunnen inzetten, en dat wordt voor mij steeds lastiger combineerbaar nu ik ook trainer/coach ben geworden van de D1 van DSC waar mijn dochter Ilayna in speelt, en ik gewoon elke week bij haar wedstrijden wil zijn. Ik ben overigens nog steeds Korfbal League Manager, dus in die zin blijf ik nog wel actief voor Fortuna.”

11 februari 2017 was Fortuna-DVO de eerste wedstrijd die Joris van commentaar heeft voorzien, dus in totaal is hij zo’n zeven seizoenen voor ons actief geweest als commentator. Collega-livestreamer Danny Baraké kan zich het moment dat Joris aansloot bij de livestream crew nog helder voor de geest halen: “Joris meldde zich bij Fortuna met een duidelijke missie. Met zijn Fortuna-hart wilde hij Fortuna beter op de kaart zetten. En zo geschiedde, want vanaf 11 februari 2017 schoof hij  samen met Ferdinand aan de commentatorstafel. De insteek van dit duo was anders dan bij andere clubs, want naast een kritische noot (Joris) was er ook plek voor onderlinge gebbetjes (Ferdinand). Waar alle andere commentatoren zich wat timide opstelden, was het duo bij Fortuna anders. Hierdoor werd de livestream heel goed bekeken.”

In eerste instantie zou Joris dat seizoen alleen als commentator optreden van de wedstrijden van Fortuna 1, maar al gauw plaatste onze A1 zich voor de kruisfinale tegen AVO uit Assen en maakte Joris met de crew ook meteen een uitzending over het succes van de A1. Dat was meteen het begin van een enorm leuke tijd als commentator bij de livestream crew: “In 2017 mocht ik een paar weken nadat ik begon gelijk twee finales in de Ziggo Dome doen: TOP-Blauw Wit en Fortuna A1-PKC A1. Een jaar later was ik commentator bij Fortuna A1-Dalto A1 in de Ziggo Dome. Ook heb ik twee keer de finale van de Challenge gedaan en mijn absolute hoogtepunt was de Europa Cup in Boedapest waar Fortuna Europees kampioen werd. Ik heb als commentator meer bereikt dan ik van tevoren had durven denken en het was echt een prachtige tijd, maar alles bij elkaar is het nu iets te veel geworden. Daarom wordt het TKKS mijn laatste kunstje.”

Als commentator optreden bij een Korfbal League-wedstrijd heeft overigens nog best wat voeten in de aarde, licht Joris toe: “Er komt heel wat meer bij kijken dan tijdens een wedstrijd er even bij gaan zitten. Je zoekt van tevoren zoveel mogelijk informatie op over de tegenstanders en de afzonderlijke spelers van tegenstanders. Echt alles schreef ik op. Ik kwam er al gauw achter dat je 95% van wat je opschrijft niet gebruikt tijdens een wedstrijd, maar die kennis/informatie had ik dan wel paraat.”

Joris heeft zich overigens niet alleen binnen Fortuna ingezet voor de livestream, maar ook daarbuiten. Hij is vaak commentator geweest bij andere korfballeague clubs en KNKV-evenementen zoals de Challenge en Ahoy/ZiggoDome, en heeft ook de commentatoren en presentatoren van deze evenement geregeld. En daar bleef het niet bij, vertelt Danny: “Verder zette Joris de Surinaamse korfbalbond in de spotlight en was hij de eerste die collega’s uit België liet aanschuiven. Op zijn verzoek werd voormalig Belgisch bondscoach  Rudy Ramaekers een nieuw gezicht in de Nederlandse livestreams.”

Volgens voorzitter Jan Jaap is de inzet van Joris voor de livestream in de afgelopen jaren zeer belangrijk geweest voor de club: “Joris is één van de grondleggers van hoe verenigingen vandaag de dag hun stream verzorgen inclusief commentaar. De streamingworkshops afgelopen jaar in België en Nederland die hij heeft verzorgd zijn hier een mooie uiting van. Hij heeft een fantastische groep bij elkaar gekregen die voor Fortuna de livestreams verzorgen. De kwaliteit is hoog en hij heeft het team aldoor uitgedaagd nieuwe manieren te vinden om de streams te maken. Wij zijn hem als Fortuna hier enorm dankbaar voor. Gelukkig blijft hij nog als KL manager voor de club beschikbaar en zullen we zijn kennis en expertise ook voor andere zaken gaan inzetten.”

Ook zijn collega’s van de livestream crew gaan Joris erg missen. Danny heeft daar het volgende over te zeggen: “Als spil tussen verschillende werkgroepen en het bestuur weet Joris precies wat er nodig is om een klus te klaren. Daarnaast onderscheidt hij zich als commentator vanwege zijn grote kennis over spelers, speelsters en wedstrijden van vroeger. Maar ook is hij te allen tijde van de laatste nieuwtjes op de hoogte. Als collega’s gaan we niet alleen zijn nuchterheid en regelkwaliteiten missen, maar ook zijn voorliefde voor mini-tompoezen. Joris, heel erg veel dank voor je tomeloze inzet de afgelopen jaren! Jouw bijdrage heeft ervoor gezorgd dat we nu staan waar we staan!!”

Jois en Ferdinand van de livestream crew