Sijmen van den Bergh stopt als trainer/coach van Fortuna 2

Fortuna 2 met coach Sijmen van den Bergh

Sijmen van den Bergh gaat na afloop van dit seizoen stoppen als trainer/coach van Fortuna 2. In 2020 stopte van den Bergh zelf met spelen in de selectie en startte toen meteen als trainer/coach van Fortuna 2; het eerste seizoen samen met Wouter Jansen, vervolgens twee seizoenen met Jeroen Preuninger en dit seizoen samen met Leon Posthumus.

De komende periode gaat van den Bergh prioriteit geven aan andere dingen en vooral meer tijd besteden aan zijn gezin. “Ik stop aan het einde van dit seizoen omdat er een tweede op komst is en korfbal op dit moment niet meer te combineren is met werk en privé. Met alle tijd die nu vrijkomt, ga ik lekker genieten van mijn gezin en kijken of er na al die jaren korfbal nog andere leuke dingen zijn om me mee bezig te houden.”

Van den Bergh ziet dit overigens niet als een definitief vaarwel van het coachingvak, maar eerder als een tot ziens: “Coachen vind ik enorm leuk, dus ik zou het mooi vinden om dit in de toekomst nog eens opnieuw op te pakken.”

Toen van den Bergh startte als trainer/coach, hoopte hij vooral heel veel te gaan leren en zichzelf sterk te ontwikkelen als trainer en coach. Die missie is zeker geslaagd: “Ik ben erg blij en trots dat ik met de staf van Fortuna heb mogen werken. Ik heb enorm veel geleerd van Damien, Ard en Jos. De samenwerking met mijn medecoaches heb ik als zeer prettig ervaren en stuk voor stuk hebben ze me nieuwe dingen bijgebracht. Ook van Han, Pieter, Serge, Renata en Daphne heb ik genoten. Zij zijn eigenlijk onmisbaar en ook van hen heb ik veel geleerd, omdat zij toch weer andere dingen horen en een andere kijk op de zaken hebben.”

Van den Bergh is enorm trots op de ontwikkeling die zijn spelersgroep in deze vier seizoenen heeft doorgemaakt: “Ik vind het geweldig om met deze groep te werken. De ontwikkeling die je de spelers ziet doormaken is naar mijn idee een van de mooiste dingen van het coachen. Niet alleen op korfbalgebied zie je ze groeien, maar ook als persoon. Daarnaast was het natuurlijk fantastisch om de landstitels voor zowel veld als zaal te winnen, vooral omdat het voor Fortuna 2 al zo lang geleden was. En om dan ook nog twee keer achter elkaar zaalkampioen te worden is natuurlijk heerlijk!”

Van den Bergh kan al terugkijken op mooie resultaten in de eerste drie seizoenen onder zijn coaching: “Het eerste seizoen was nog het coronaseizoen, waar ik als persoon en als coach meteen veel geleerd heb. Voor het team stond er helaas niet veel op het spel, omdat we niet konden degraderen en ook geen kans maakten op het kampioenschap. Dat maakte het wel een ideaal seizoen voor mij om veel te leren van de spelers en de andere coaches. Het tweede seizoen hadden we een moeilijk begin, maar wisten we ons alsnog te plaatsen voor de play-offs en behaalden we uiteindelijk na een goede en spannende wedstrijd de zaaltitel. Het derde seizoen is tot nu toe nog het allermooiste. We hadden een ijzersterk team, speelden goed korfbal en wisten onze favorietenrol waar te maken door zowel de zaal- als veldtitel te winnen.”

Dat van den Bergh aan het einde van dit seizoen stopt, betekent niet dat zijn ambities voor dit seizoen er minder om zijn geworden: “Dit seizoen hebben we veel wisselingen gehad. Aan het begin was het even zoeken, maar we liggen op koers om de play-offs te halen in de zaal, en op het veld spelen we zometeen nog in de kampioenspoule. We hebben dus mogelijk nog mooie dingen in het vooruitzicht voor de rest van dit seizoen, en daarvoor zetten we alles op alles!”

Als club gaan we van den Bergh missen als coach langs de lijn. Voorzitter Jan Jaap van Leusden zegt daar het volgende over: “Het is bijzonder spijtig dat Sijmen heeft besloten om te stoppen. Als speler in het veld staan is iets heel anders dan langs de kant aanwijzingen geven; Sijmen is daar in een korte tijd enorm in gegroeid. Het is mooi om te zien hoe hij met de groep de zaal- en veld titel(s) heeft weten te behalen, een mooi resultaat voor alle uren die hij in deze groep heeft gestoken. Als Fortuna willen wij Sijmen enorm bedanken voor de afgelopen jaren als trainer /coach en we hopen hem uiteraard nog regelmatig bij ons op het complex te zien samen met vrouw en kinderen!”

Sijmen, enorm bedankt en nog veel succes de komende maanden met een mooie afsluiting van dit seizoen!💪