Voorbeschouwing Fortuna – AKC Blauw-Wit

Aanstaande zaterdag staat om 19:30 uur de wedstrijd Fortuna-AKC Blauw Wit op het programma in de Kenonz Korfbal League. Het is alweer de 7e ronde en Fortuna kan na de overwinningen tegen Groen Geel en HKC opgelucht ademhalen. Twee relatief gemakkelijke overwinningen en de wereld ziet er weer heel anders uit.

AKC Blauw Wit

Bij de Amsterdammers zien we op de bank aanstaande zaterdag een bekende. Zijn naam: Barry Schep. Zijn naam blijft onlosmakelijk verbonden aan onze club. Ook al is het alweer geruime tijd geleden dat hij actief was als speler (Schep stopte in 2012 als speler bij Fortuna), de man blijft een icoon voor Fortuna. Zijn aanstekelijke manier van spelen was voor iedere korfballiefhebber een genot om naar te kijken. Op YouTube staat een mooie film over zijn carrière gemaakt door Wim de Koning. Ik raad u allen eens aan om het filmpje op te zoeken en te bekijken als u dat nog niet eerder gedaan heeft. Schep is voor de tweede keer actief als coach van AKC Blauw Wit. Na een uitstap bij Dalto uit Driebergen kwam Schep weer terug bij de Amsterdamse club die net als Fortuna en PKC alle seizoenen actief is in de Korfbal League.

AKC Blauw Wit heeft 6 punten en doet het daarmee volgens de verwachtingen. Het won de wedstrijden tegen Groen Geel, HKC en KCC en het verloor van LDODK, PKC en KZ. Te goed om te degraderen en nog niet goed genoeg om aan een play-offs plek te kunnen denken. De laatste overwinning van Blauw Wit in Delft is alweer even geleden. Na de jaarwisseling van 2017 kwam Blauw Wit op bezoek in Delft en won toen door een uitmuntende Marloes Frieswijk met 17-20. De coach van Blauw Wit toen? Inderdaad, Barry Schep!

Fortuna

Dan onze Fortunezen. Fortuna won zoals gezegd van Groen Geel en HKC en heeft nu 4 punten. De ploeg van Ard Korporaal en Damien Folkerts oogt stabieler dan in het begin van het seizoen en dat is wellicht mede te danken door het spelen met een ‘vaste formatie’, maar zeker ook door Merijn Mensink (ooit door een commentator Yao Ming genoemd). Het kind van de club is 19 jaar en speelt alsof hij al jaren in Fortuna 1 staat. Onbevangen, brutaal, gedurfd en met name een echte teamspeler zijn van toepassing op Mensink. Laten we hopen dat hij dit niveau nog lang kan volhouden of zelfs kan verbeteren.

Fortuna en Blauw Wit zijn twee van de drie clubs die al vanaf het begin actief zijn in de Kenonz Korfbal League. Het wordt de 18e ontmoeting in Delft in competitie verband tussen beide clubs. Fortuna won 12 van de 17 ontmoetingen. De andere 5 ontmoetingen werden gewonnen door de club van onze hoofdstad. Nog nooit werd er in Delft gelijk gespeeld. Laten we hopen dat ons vlaggenschip aanstaande zaterdag om ongeveer 21:15 uur weer twee punten kan bijschrijven. Dan kan Fortuna weer echt wat omhoog gaan kijken.

Tot slot wil ik u een heel gelukkig 2024 toewensen. Dat we als club een succesvol jaar tegemoet kunnen zien en dat we allemaal maar gezond mogen blijven. En als laatste: blijf lief voor elkaar. Wilt u de wedstrijd aanstaande zaterdag bezoeken koop dan hier uw kaarten. Ik hoop op een volle zaal. Heel graag tot zaterdag!

Door: Joris Houweling