Voorbeschouwing Fortuna – Groen Geel

Aanstaande zaterdag om 19:30 uur staat de belangrijke wedstrijd in de Kenonz Korfbal League tegen GG/Ronald McDonald Huis Emma op het programma. Fortuna staat er niet goed voor met 0 punten uit 4 wedstrijden en Groen Geel, voor velen de gedoodverfde degradatiekandidaat, heeft één punt uit 4 wedstrijden. De inzet is simpel: beide ploegen zullen twee punten willen pakken om lucht te krijgen op de ranglijst.

GROEN GEEL

Zoals gezegd is Groen Geel de gedoodverfde degradatiekandidaat in de Kenonz Korfbal League. Helemaal ten onrechte is die opinie niet. De ploeg van Mady Tims en Chris Beuk verloor maar liefst 9 spelers en moet een hele nieuwe ploeg opbouwen. Op de openingsspeeldag speelde het tegen DOS’46 en pakte het direct z’n eerste punt tegen DOS’46. Daarna verloor de ploeg van achtereenvolgens van LDODK, Blauw Wit en HKC. Met name het gebrek aan scorend vermogen valt op: Groen Geel scoorde pas 56 keer uit vier wedstrijden. Gemiddeld zijn dat 14 treffers per wedstrijd.

FORTUNA

Zoals geschreven heeft Fortuna nog 0 punten in de Kenonz Korfbal League. 0 punten uit 4 wedstrijden heeft Fortuna nog niet eerder meegemaakt in de historie van de Kenonz Korfbal League. Het zal Fortuna eraan gelegen zijn om hier verandering in te brengen. Maar ook bij Fortuna valt het gebrek aan scorend vermogen op. Weliswaar scoorde de ploeg van Korporaal en Folkerts meer dan Groen Geel. Maar met 67 treffers uit 4 wedstrijden (iets minder dan 17 treffers per duel) mag dat best ondermaats genoemd worden.

Afgelopen zondag begon Fortuna nog prima aan het uitduel met LDODK. Met name de inbreng van Merijn Mensink viel in positieve zin op. Mensink pakte in de beginfase veel rebounds en mede daardoor pakte Fortuna een voorsprong. LDODK ging daarna flink wisselen. Julian Vrieswijk kwam tegen Mensink en Esmee van Veen tegen Fleur Hoek en LDODK kwam spoedig terug in de wedstrijd en pakte de voorsprong die het uiteindelijk niet meer weg gaf. Laten we hopen dat ons vlaggenschip zaterdag de twee punten kan binnenhalen. Het heeft het broodnodig.

PUBLIEK

Als laatste richt ik me tot jullie: het publiek. Zoals de selectie via de video van Fleur Hoek en Tim van Oosten die je hieronder ook kan bekijken al aangeeft: ze kunnen de steun vanuit de vereniging nu extra hard gebruiken. Laten we daar massaal gehoor aan geven en aankomende zaterdag met z’n allen achter Fortuna gaan staan om de ploeg te helpen de eerste twee punten binnen te halen! Nog niet zo lang geleden hebben we als club twee landskampioenschappen bewerkstelligd. Dat zijn momenten die we als club nooit meer vergeten. Maar ook nu moeten we er staan. Met z’n allen zoals Hennie Huisman ooit zong, en Huisman had gelijk. Met z’n allen zijn we sterker en de ploeg heeft het keihard nodig.

Daarom gaan we ook nu weer gratis kaarten uitreiken aan ouders die graag met hun kinderen van Fortuna willen komen kijken aanstaande zaterdag. Daarvoor hoef je alleen een e-mail te sturen naar klmanager@fortuna-korfbal.nl. Daarin meld je de naam of namen van je kinderen die lid zijn en hoeveel kaarten je nodig hebt voor zaterdag. Aanmelden kan tot morgenavond (vrijdagavond 22:00 uur). Ik reken op jullie!

Joris Houweling