Voorbeschouwing Fortuna – LDODK

Morgen staat in speelronde 13 van de Kenonz Korfbal League de wedstrijd Fortuna-LDODK op het programma. De ploeg uit Friesland is de trotse koploper in de Kenonz Korfbal League. Fortuna moet de koploper morgen om 19:30 uur verslaan om kans te blijven maken voor de play-offs. Een affiche om je vingers bij af te likken.

LDODK

De ploeg van de vertrekkende Geralt Aukes is dus de koploper in de Kenonz Korfbal League. Het heeft 20 punten en verloor alleen van PKC en KZ. Nog nooit behaalde de club uit Gorredijk de finale van de Kenonz Korfbal League. Ambities zijn er echter volop na het binnenhalen van internationals Terrenc Griemink en een seizoen eerder Harjan Visscher.

Ook heeft LDODK nog veel ervaring in het veld staan met de dertigers Erwin Zwart en Marjolijn Kroon (ex-Fortuna). Erwin Zwart, zijn broer André zwaaide afgelopen seizoen af, nadert de club van 1000 goals. Zwart, die oud-international is, staat nu op 976 goals uit 188 gespeelde wedstrijden. Kroon stond vorige week in één vak naast Femke Faber tegen het HKC van Marrien Ekelmans. De beide dames waren zeer trefzeker, ondanks dat het een experiment betrof. Wellicht zien we beide dames morgen weer in één vak. De ploeg van Aukes zal er in elk geval alles aan gelegen zijn om morgen geen punten te verspelen en de koppositie te behouden.

FORTUNA

Fortuna maakte vorige week gehakt van DOS’46 in Nijeveen. De ploeg van Ard Korporaal en Damien Folkerts staat al wekenlang in een vaste formatie te spelen en dat werpt z’n vruchten af. Twee weken terug verloor het onnodig en ongelukkig van KZ en door die nederlaag moet Fortuna morgen winnen van LDODK om kans te blijven houden op een play-off plek.

De uitwedstrijd dit seizoen tegen LDODK verloor onze hoofdmacht met 14-12. Inmiddels ziet de wereld er heel anders uit. Fortuna scoort veel en dan met name Daan Preuninger, Nik van der Steen en Fleur Hoek. Waar Fleur Hoek de nummer 1 is op de topscorerslijst dit seizoen bij de vrouwen met 54 treffers, staan Van der Steen en Preuninger beide in de top 5 bij de mannen met respectievelijk 51 en 50 treffers.

Jessica Lokhorst kan morgen haar 300e treffer scoren in de Korfbal League. De verdedigster pur sang staat inmiddels in de top 10 van meeste gespeelde wedstrijden ooit in de Kenonz Korfbal League met inmiddels 235 gespeelde wedstrijden. Aanvoerder in dat klassement is nog steeds Mirjam Maltha met 290 wedstrijden.

Het is morgen de 11e keer dat beide ploegen elkaar treffen in Delft in competitieverband. Zes keer daarvan won Fortuna. LDODK won vier keer, waarvan drie keer met één treffer verschil. De laatste keer dat LDODK won in Delft was 8 december 2019. De Friezen wonnen toen met 22-23. Vorig seizoen was Fortuna de sterkste en won toen met 26-21. Voor zo’n uitslag zal menig Fortunees op voorhand tekenen. Laten we hopen op een bloedstollende wedstrijd waarin Fortuna twee punten pakt.

Kaarten koopt u hier. U wordt vriendelijk verzocht geen bekers drinken mee te nemen naar de hal. Ik wens iedereen een fantastische wedstrijd toe!

Door: Joris Houweling