Voorbeschouwing zaalfinale Fortuna A1

Fortuna A1 na gewonnen playoff

Aanstaande zaterdag om 14:00 uur is het dan zover. Dan begint onze A1 aan hun finale tegen DVO/Transus. Een prachtig affiche omdat beide ploegen de nummers 1 waren in hun poule tijdens de reguliere competitie. Ook wonnen beide ploegen hun play-offs serie met 2-0. Fortuna versloeg Unitas/Perspectief uit Harderwijk. DVO versloeg twee maal PKC/Vertom. De wedstrijd staat onder leiding van Riejander Deen en Lodewijk Hut.

DVO

Vier keer werd DVO landskampioen bij de junioren. In 1984 voor de eerste keer, in 2001 voor de laatste keer.

Toch timmeren de Bennekommers behoorlijk aan de weg met hun hoogste juniorenploeg. Zo stond het vorig jaar in de finale tegen PKC. Het jaar daarvoor werd het in de play-offs serie uitgeschakeld door DOS’46. Ook verloor DVO in de recente geschiedenis (2019) de finale van TOP uit Sassenheim. Nu moet het dan eindelijk eens gebeuren voor de vertrekkende coach Lars Pieper. Hij vertrekt na dit seizoen naar DOS’46 om daar het tweede team te trainen en te coachen.

DVO kenmerkt zich door modern korfbal te spelen en samen te spelen als team. Uitblinkers zijn Lara van Golberdinge en Sem Hooijer. DVO zal er op gebrand zijn hun vertrekkende coach een afscheidscadeau te geven in de vorm van een vijfde landstitel.

Fortuna

Dan de onzen. Ook wij werden met onze hoogste en beste juniorenploeg vier keer landskampioen in onze clubgeschiedenis. De eerste keer was in 1977. In 2004 versloeg Fortuna A1 PKC. In 2015 was Fortuna te sterk voor DeetosSnel en in 2018 versloeg Fortuna Dalto A1 nipt. Dat hadden misschien nog wel meer landstitels kunnen zijn, aangezien Fortuna in 2016 en 2017 finales verloor.

Feit blijft dat beide clubs aankomende zaterdag hun vijfde landstitel kunnen bijschrijven. De ploeg van Luca Dekker, Laurens Verbaan en Arline Hom-Preuninger gaat het geenzins cadeau krijgen aankomende zaterdag. Afgelopen zaterdag speelde onze A1 nog een moeizame eerste helft tegen Unitas A1, waar DVO hun tegenstander PKC in Papendrecht van de mat af veegde.

Toch worden dit soort wedstrijden vaak op details beslist. De vorm van de dag, wie staat tegen wie of een tactische ingreep kan zomaar het verschil maken. En om er nog maar eens een cliché uit te gooien: het zijn wedstrijden op zich. Het belooft een zeer spannend duel te worden tussen de twee beste juniorenploegen van dit seizoen. Dat de beste maar mogen winnen. Mijn voorkeur kennen jullie wel.

Ahoy

Er zijn nog kaarten te koop voor Ahoy. Vergeet dit niet te doen en koop deze kaarten zo spoedig mogelijk. De A1 heeft onze steun heel hard nodig. Afgelopen zondag is er een nieuwsbrief uitgegaan met daarin de link voor Ahoy om kaarten te kunnen kopen.

Nieuwsbrief niet ontvangen? Stuur een e-mail naar klmanager@fortuna-korfbal.nl.

Voor de thuisblijvers is er livestream. De wedstrijd is live te bekijken op Eyecons. Maar zoals gezegd…….er zijn nog kaarten en zelf in Ahoy zijn is toch veel leuker? Laatst hoorde ik iemand zeggen: “Erbij zijn is meemaken”. Ik ben erbij! Jullie ook?

Heel graag tot zaterdag in Ahoy in het Fortuna-vak!

Joris Houweling