Dat de coronacrisis een stempel drukt op de motivatie van topatleten is een understatement. Vrijwel alle wegwedstrijden zijn afgelast. Mondjesmaat zijn er wel al weer baanwedstrijden. Grote wegwedstrijden gaan alleen in een aangepaste opzet met topatleten op uitnodiging door. Een uitzondering vormt de Nijmeegse NN Zevenheuvelenloop. De organisatie heeft een slimme en verantwoorde oplossing gevonden door te starten in 8 startwaves verspreid over de dag. Op zondag 15 november is bij de 15 kilometer wedstrijd voor 1900 deelnemers per startwave plek. Per startwave is dat 10% van de deelnemers aan de editie van 2019. In het startvak krijgen deelnemers een stip op het wegdek toegewezen, 1,5 meter uit elkaar.

Motivatie

Een onderzoek onder 4000 topatleten in 135 landen liet zien dat 56% het lastig vindt om effectief te trainen. 50% heeft problemen om gemotiveerd te blijven. Liefst 27% heeft moeite om financieel rond te komen. Het is volstrekt onduidelijk wanneer de situatie in de wereld zodanig is dat grote sportevenementen plaats kunnen vinden. Er zijn nog steeds vraagtekens of de naar 2021 uitgestelde Olympische Spelen in Tokio in het nieuwe normaal wel kunnen plaatsvinden.

Londen

Atletenmanagers zijn voor de motivatie naarstig op zoek zijn naar aansprekende doelen voor hun atleten. Zo gaat de van april naar 4 oktober verplaatste London Marathon door als ‘an elite-only event’. De atleten lopen zonder toeschouwers op een aangepast parcours 20 keer rond St James’s Park. Wij kijken in het bijzonder uit naar wat de strijd tussen Eliud Kipchoge en Kenenisa Bekele gaat brengen. Wordt het een nieuwe wereldbesttijd?

Valencia

Op 7 oktober kunnen we de NN Valencia World Record Day 2020 tegemoet zien. Joshua Cheptegei wil hier het wereldrecord 10.000 meter van Kenenisa Bekele (26:17.53) aanvallen. Cheptegei maakt hier serieus kans op. Hij heeft het wereldrecord op de 5.000 meter (12:35.36, baan Monaco 2020), 5 kilometer (12:51, weg Monaco 2020) en 15 kilometer (41:05, weg Nijmegen 2018) in handen. In het Turia stadium in Valencia weet hij zich verzekerd van tophazen én van het wavelight systeem.

Wavelight is een ontwikkeling van het Nederlandse bedrijf SPORT Technologies. Led lampjes bevestigd aan de binnenkant van de atletiekbaan geven het tempo aan waarin de atleet moet lopen voor het wereldrecord. De ideale haas dus.
Wavelight is niet alleen een geweldig hulpmiddel. Voor toeschouwers is het fantastisch. Je kunt precies zien of de atleet op koers ligt. Of dat nu voor een recordtijd is, een kwalificatietijd of de verbetering van een PR. Wij zagen het voor het eerst in gebruik op de Nijmeegse atletiekbaan Brakkenstein. Dat zal geen toeval zijn. In deze plaats is Global Sports Communication van Jos Hermens gevestigd, de managementorganisatie van tal van wereldtoppers.

Brussel

Wavelight is onlangs ook gebruikt bij de verbetering van de werelduurrecords. Onze Sifan Hassan noteerde op 4 september bij de Memorial Van Damme in Brussel met een afstand van 18 kilometer en 930 meter een nieuw werelduurrecord voor vrouwen.
De Brit Mo Farah bracht tijdens ditzelfde atletiekevenement het werelduurrecord voor mannen op 21.330 meter. Een medelid van onze atletiekvereniging Altis merkte tijdens het bijpraten tijdens de training terecht op dat de wereldbesttijd bij de mannen voor de halve marathon (21.195 meter) met 58:01 feitelijk scherper staat dan het werelduurrecord. De Keniaan Geoffrey Kamworor liep deze tijd op 15 september 2019 in Kopenhagen.

Brussel, Londen en Valencia zijn een mooie voorbeelden hoe atletenmanagers van de nood een deugd maken. Het verbeteren van een record is een aansprekend doel om naar toe te trainen. En niet te vergeten, het staat heel fraai op de CV van de atleet. Het is wel alleen voor een select groepje atleten weggelegd.

Sifan en Mo

Hoewel ook dan buitengewone prestaties nodig zijn, is het slim om records aan te vallen die niet heel scherp staan. Dat zijn de records op minder courante afstanden als de 15 km of een werelduurrecord. Deze worden eenvoudigweg niet zo vaak gelopen. We hebben daarom eens nader gekeken hoe goed de prestaties van Sifan Hassen en Mo Farah in Brussel eigenlijk zijn.

Zoals je uit onze artikelen bij ProRun en ons boek ‘Hardlopen met Power!’ weet, is het maximale anaerobe drempelvermogen (ADV) voor mannen 6,4 Watt/kg en voor vrouwen 5,7 Watt/kg. Het ADV is gedefinieerd als het vermogen dat je een uur kunt volhouden. En voor het werelduurrecord hebben de twee uiteraard precies een uur gelopen.

Met ons hardloopmodel kunnen we daarom de prestaties van Sifan en Mo kwantificeren. Mo Farah (58 kg) heeft gelopen met een vermogen van 6,24 Watt/kg en een VO2 max van 86,65 ml O2/kg/min.
Sifan Hasan (48 kg) met 5,52 Watt/kg en een VO2 max van 76,64 ml O2/kg/min.

Hun Prestatie Index komt daarmee voor Mo op 97,5% en Sifan 96,8%. De prestatie van Mo is dus iets beter dan die van Sifan. En voor beide records geldt dat ze zeker nog aangescherpt kunnen worden. Maar dat hadden we ook al begrepen aan de hand van de wereldbesttijd op de halve marathon van Geoffrey Kamworor.

Je kunt overigens je eigen Prestatie Index eenvoudig bepalen door een keer mee te doen aan het klassement van De Eerlijke Strijd bij ProRun. De Eerlijke Strijd elimineert leeftijdsverschillen en het krachtsverschil tussen mannen en vrouwen. Probeer maar eens uit door een keer mee te doen!