Voorbeschouwing finaledag Theo Korporaal Korfbal Spektakel

Morgen is het de finaledag van de 26e editie van het Theo Korporaal Korfbal Spektakel (voorheen Fortuna korfbal spektakel). Voor de derde keer op rij organiseert Fortuna het toernooi met PKC/Vertom. Morgen dus de finaledag die traditioneel wordt gespeeld in onze eigen hal en traditioneel wordt afgesloten met een knalfeest georganiseerd door de evenementencommissie.

Om 13:30 uur staat de eerste wedstrijd op het programma. Dan staan HKC 2 en KZ 2 tegen over elkaar. Wederom een goede test voor de ploeg uit Hardinxveld-Giessendam. Vorige week boden zij Fortuna 2 prima partij maar verloren op het nippertje. KZ 2 verloor van PKC 2 na een golden goal. Het belooft dus een mooie wedstrijd te worden. Scheidsrechter van deze wedstrijd is Tim Huisman.

Om 15:30 uur staat de finale voor de Reserve Korfbal League op het programma. De finale wordt gespeeld door Fortuna 2 en PKC/Vertom 2. De ploeg van Sijmen van den Bergh en Leon Posthumus is de regerend landskampioen, maar moet nu weer bouwen aan een nieuwe ploeg na onder andere het vertrek van Jordi Kouwenhoven en Lieneke Pries. Nieuwelingen zijn Noek de Vos, Sascha Pouw en Chelsea Mooi. Alle drie maakten een prima indruk in de wedstrijd tegen HKC 2 vorige week. Laten we hopen dat zij die lijn kunnen doortrekken. Ook bij PKC/Vertom 2 een aantal nieuwelingen. Jesper Vinken, Jorien Jordaan en Bo Kraaijeveld zijn overgeheveld vanuit de A1, die in de zaal landskampioen werden. Ook dit belooft een heerlijke wedstrijd te worden. De wedstrijd staat onder leiding van Pascal Huisman en Bas van Meerveld.

Om 17:30 uur staat de wedstrijd om de 3e/4e plaats op het programma voor de Korfbal League ploegen. De wedstrijd gaat tussen HKC/Creon Kozijnen en toch wel verrassend PKC/Vertom. De ploeg van oud-Fortunees Marrien Ekelmans verloor vorige week met ruime cijfers van Fortuna. De ploeg uit Hardinxveld-Giessendam promoveerde vorig seizoen door Dalto/Klaverblad Verzekeringen te verslaan in de finale van de Korfbal League 2. Er loopt veel ervaring rond in het team van Marrien Ekelmans. Eliza Roest, Danny den Dunnen, Fenna Zwang en ook Lieneke Pries en Lotte van Montfoort beschikken over veel Korfbal League ervaring. Het maakt de ploeg van Ekelmans in de competitie een lastig te bespelen tegenstander. Helemaal in hun eigen sporthal Het Dok, waar het zo nu en dan een behoorlijke heksenketel kan zijn. Iedereen is gewaarschuwd. Tegenstander is dus landskampioen PKC/Vertom. Het verloor vorige week in eigen hal na een golden goal van Kevin Dik de halve finale. De coaches Scholtmeijer en Tromp hadden pas kort voor de halve finale de WK-gangers Oppe, Van Wijngaarden, Schröder, van de Werff en Zuidwegt terug. Allen speelden geen hele wedstrijd. Dat verklaart de nederlaag enigszins, maar PKC had een ruime voorsprong van 9 punten en gaf die in een relatief korte periode weg. Alle voorgaande edities van het Theo Korporaal Korfbal Spektakel waar PKC/Vertom aan deelnam won het ook het toernooi. Dat was maar liefst al 12 keer. Het was vorige week dus voor het eerst dat de Oostpolders een wedstrijd verloren op ons toernooi. Pikant tintje heeft deze wedstrijd ook nog, want volgende week begint de Korfbal League met de wedstrijd HKC-PKC. Gaan zij zich morgen beide in hun kaarten laten kijken? We gaan het zien. Scheidsrechters van dienst zijn Danny Gerritsen en Albert Klingenberg.

Om 19:30 uur start de finale van het Theo Korporaal Korfbal Spektakel. De finale gaat tussen Fortuna en KZ uit Koog aan de Zaan. Fortuna en het eigen toernooi is nooit een goed huwelijk geweest als je puur naar de resultaten kijkt. Slechts drie keer won Fortuna haar eigen toernooi. In 2001, 2007 en in 2012 voor het laatst. Toen versloeg Fortuna TOP uit Sassenheim met grote cijfers. Zeven keer verloor ons vlaggenschip de finale. Vorig jaar voor het laatst, toen het de finale na verlenging verloor van PKC/Vertom met 25-27. Fortuna heeft een vernieuwde selectie na het stoppen van Mick Snel, Lieneke Pries, Jordi Kouwenhoven en recentelijk Celeste Split. Het team van Ard Korporaal en Damien Folkerts stelde vorige week in de gewonnen halve finale tegen HKC de youngsters Van Erk, Post, Wildschut, Van Vliet en Swikker op. De ploeg kon leunen op een veel scorende Nik van der Steen, waardoor het een relatief makkelijke overwinning werd. Morgen zullen naar alle waarschijnlijkheid ook de WK-gangers Preuninger, Hoek en Lokhorst weer aansluiten, zodat er toegewerkt kan worden naar de start van de Korfbal League volgende week. KZ/THERMO4U is dus de tegenstander. Ook zij hebben de internationals Cordus en Out weer aan boord. Nieuw in de selectie van de Koogers zijn Carlo de Vries en Kevin Dik. Beide kwamen over van aartsrivaal Groen Geel. Dik was vorige week de gevierde man aan de kant van KZ. Hij besliste de wedstrijd tegen PKC in de golden goal met een vrije bal die hij knap afmaakte. Met het aantrekken van De Vries en Dik is KZ kandidaat voor de play-offs aankomend seizoen. Ook hier een pikant tintje aan deze wedstrijd, want volgende week in het openingsweekend van de Korfbal League staat de wedstrijd Fortuna-KZ gepland (aanvang 20:00 uur). Dat Korporaal en Folkerts goed kunnen schaken en strategisch vooruit kunnen denken weten wij al heel lang. Ben zeer benieuwd of coach Tim Bakker dat kunstje ook beheerst. De wedstrijd staat onder leiding van Ronald Buis en Jeffrey Miechels.

Informatie voor toegang tot het Theo Korporaal Korfbal Spektakel vind je hier. We hopen en rekenen op een gezellige dag morgen!