DOOR

MARC GERLINGS
22 JULI 2018 00:00
Zo kun je ook hardlopen
Je hoort de piepjes van de gps-horloges om je heen. Je ziet verbeten blikken. Veel hardlopers in de dop haken af als ze de fanatiekelingen voorbij zien knallen. Voor veel fanatieke hardlopers blijkt de prestatiegerichte houding op den duur ook een afknapper. Je kunt ook vooruitgang boeken door je zelf minder prestatie druk op te leggen.
“Het was een openbaring voor me toen ik ging hardlopen gewoon omdat een stukje hardlopen leuk is om te doen,” aldus een voormalig talent op de middenlange afstanden die meedraaide in de Nederlandse top. De druk om de tijden was voorbij en opeens was hardlopen gewoon weer leuk.
Veel lopers hebben moeite met de prestatieverheerlijking die rond het hardlopen hangt. Veel beginners zien er tegenop. Wat kun je er aan doen?
Vrij bewegen
Voel je vrij en blij met hardlopen. Ook op jouw eigen tempo voel je de vrijheid van het lopen. Daarbij ben je tegelijkertijd bezig met tal van gezondheidsvoordelen. Trek je niets aan van snelle tijden die je om je heen hoort.
Tussentijd vliegt voorbij
Negeer dat gps-horloge. Hardlopers kijken graag naar iedere tussentijd op de kilometer waarbij dat piepje van je horloge klinkt. Laat het langs je heengaan. Alsof dat piepje een vogeltje is dat voorbij vliegt. Tussentijden helpen je als je echt in de voorbereiding zit van een wedstrijd. Voor je gevoel van vrijheid tijdens het hardlopen heb je het niet nodig.
Wat trainen we vandaag?
Train meer naar gevoel. Heb je drie kilometer ingelopen en het gaat goed dan kun je een versnelling inzetten. Het hoeft niet, het kan. Trainen op gevoel heeft menig Olympisch atleet een goede basis gegeven. “Vandaag doe ik een lange duurloop maar morgen hooguit 10 minuten core stability oefeningen en loop ik niet.” Twee dagen later heb je opeens weer zin in een duurloop. Zeker doen als je daar de tijd voor hebt.
De wetenschap van het moeilijke punt
Ga je verder trainen dan je tot nu toe bent gegaan? Dan weet je dat er een moeilijk punt bij zit. Waarschijnlijk heb je genoeg kilometers in de benen dat je ook weet dat je die afstand goed aankunt. Met die wetenschap kun je voorbij het moeilijke punt kijken. Dan wordt het geen breekpunt maar een kaap die je rond.
Positieve trainingen
Doe de soort trainingen die je blij maken. Heb je veel plezier met technische oefeningen. Bijvoorbeeld door hakken-billen oefeningen die langzaam overgaan in een versnelling van 60 tot 100 meter. Doe daar dan nog een paar extra van. Het plezier dat je overhoudt aan een deel van een training bepaalt ook na afloop hoe je terugkijkt op de training.
Het mentale vliegwiel
Veel positieve kilometers, daar word je een blije hardloper van. Doe je veel interval omdat je vindt dat je hard moet worden maar je beleeft er geen meter plezier aan? Hmm, waarschijnlijk haak je dan ergens af. Misschien niet dit jaar maar dan wel een seizoen later.  Als je trainingen ervaart als goed en constructief en bovenal leuk dan wil je daar graag ook meer voor doen. Dan ga je ook verder of harder terwijl het plezier groter wordt. Een vliegwiel dat je hardloopleven een mooie dimensie geeft.
Plezier op finishlijn
Normaliter hangt er een grote klok bij de finishlijn van een wedstrijd. Eigenlijk moet je persoonlijke pleziermeter daar hangen. Gelukkig zijn er genoeg alternatieven om niet de tijd centraal te stellen. Daaruit is waarschijnlijk ook de populariteit ontstaan van de trails. Je ziet mooie natuur en die tijd is even minder belangrijk. Of denk aan de obstacle run. Misschien wil je juist door een karakteristieke stad rennen. Er zijn met de groei van soorten hardloopevenementen heel veel alternatieven om anders met hardlopen om te gaan. (Zie ook de ProRun Loopkalender)
Hardloopfeestje
Ben je zelf betrokken bij de organisatie hardloopevenementen? Maak dan van jouw wedstrijd een feestje. Aankomen bij de finish met een scherpe tijd is mooi maar daarna gaat iedereen weer naar huis. De evenementen die meer bieden, zoals muziek, brengen de moe gestreden hardlopers al snel in een feeststemming. Bouw je evenement om tot een feestje.
Share This